Subscribe Now
Trending News

Blog Post

UNE JOURNEE BIEN REMPLIE
UNE JOURNEE BIEN REMPLIE (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

UNE JOURNEE BIEN REMPLIE 

Jean-Louis Trintignant is zonder twijfel één van de allergrootste acteurs uit Frankrijk. Iconische rollen in unaniem uitgeroepen meesterwerrken zoals Un homme et une femme van Claude Lelouch, Z van Costa-Gavras, Ma nuit chez Maud van Éric Rohmer en Il conformista van Bernardo Bertolucci maakten van hem bij zowel de critici als het bij het publiek een geliefd acteur.

Minder bekend is het feit dat hij het twee keer zelf achter de camera’s probeerde, maar zowel Une journée bien remplie als zijn tweede film Le maître-nageur sloegen niet echt aan waardoor het bij twee pogingen bleef. Natuurlijk werden ze later één voor één cultfavorieten, deels door de naam van Trintignant, maar ook omdat de Franse acteur koos voor het concept van de zwarte komedie die – op de typische Franse decors na – best wel lijkt op het geprezen oeuvre van enfant terrible Hal Ashby (Harold and Maude, The Last Detail).

Une journée bien remplie
UNE JOURNÉE BIEN REMPLIE (c) IMDB Pro

De dialogen zijn schaars waardoor Une journée bien remplie soms dicht aanleunt bij de slapstick. Soms grappig, soms banaal. We volgen anderhalf uur een bakker (Jacques Dufilho), die samen met zijn moeder (Luce Marquand) heel Frankrijk doorkruist met een zijspan. Naast een landkaart hebben ze ook een lijstje bij zich met namen van mensen die één voor één op een verschillende manier om het leven worden gebracht.

De ene vindt de dood door een grijpkraan die een auto naar beneden laat storten, een ander sterft door de uitlaatgassen of een ziekenhuispatient wordt gewurgd door een ingewikkeld kluwen dat aan zijn bed wordt aangebracht. Dit maar om te zeggen dat de moorddadige vindingrijkheid van Trintignant, die samen met Vincenzo Labella het script schreef, vrij verbazingwekkend is.

Het moorden heeft in dit regiedebuut van Trintignant een bijzondere familiale reden die halverwege de film onthult wordt en voor een echte verrassing zorgt. Deze onconventionele komedie werkt vrij ironisch. Soms neigt de humor door zijn groteske grollen wat naar het oeuvre van Pierre Richard of Louis De Funès in hun hoogdagen, maar het is duidelijk dat Trintignant meer wilde dan louter wat onderbroekenhumor, al was het maar omdat hij de film laat begeleiden door klassieke muziek.

Fast Forward kon deze klassieker zien dankzij Cinematek. Check hier hun volledige programma.


GENRE: zwarte komedie
JAAR: 1973
REGISSEUR: Jean-Louis Trintignant
CAST: Jean-Louis Trintignant, Jacques Dufilho, Vittorio Caprioli, André Falcon, Luce Marquand , Antoine Martin
LAND: Frankrijk

Related posts