Subscribe Now
Trending News

Blog Post

Film Fest Gent gaat voor opgefriste huisstijl
FILMFEST GENT (c) FILMFEST GENT
Festivalnieuws

Film Fest Gent gaat voor opgefriste huisstijl 

Film Fest Gent – België’s grootste internationale filmfestival – zal in oktober 2023 haar 50e verjaardag vieren. Bij een nieuw tijdperk past ook een nieuwe huisstijl waarmee het festival haar vooruitstrevende identiteit laat zien, die er overigens al sinds het prille begin is geweest.

Film Fest Gent betreedt haar vijfde decennium. Sinds 1974 staat haar programmering in het teken van een gedurfd aanbod, gebracht naar een zowel internationaal als lokaal publiek. Gericht op films die vrijwel geen kans krijgen in het reguliere bioscoopcircuit – maar absoluut een publiek verdienen – viert FFG haar aanstaande 50e editie met een nieuwe huisstijl die volledig overeenkomt met haar gedurfde eigenheid. De nieuwe identiteit staat voor zowel haar roemrijke geschiedenis als haar ambitieuze toekomstblik.

Om tot een herkenbare huisstijl te komen, werkte Film Fest Gent samen met Mutant: een creatief bureau gevestigd in Antwerpen. Het nieuwe logo van Film Fest Gent is zowel hedendaags als tijdloos en zet haar attitude jegens gedurfde cinema in de verf, daarnaast is het logo geïnspireerd door de ronddraaiende beweging van een filmspoel. De vele kleuren in de nieuwe stijl verwijzen naar de veelkleurigheid van het festivalprogramma.

Voor wie het festival al geruime tijd bezoekt, is het paard van FFG een bekend icoon geworden, nauw verbonden met zowel de geschiedenis van de film als die van de Universiteit Gent. In lijn met de huisstijlvernieuwing was ook het paard aan vernieuwing toe. Hiervoor richtte het festival zich tot de Duitse illustrator, ontwerper en animator Benedikt Luft, ook wel de Saul Bass van vandaag genoemd, wier ontwerpen nog altijd zeer invloedrijk zijn.

Het paard verwijst naar de revolutionaire uitvinding van de Belg Joseph Plateau (1801-1883). Samen met de Universiteit Gent ontdekte Plateau dat beelden waargenomen door het oog een ogenblik op het netvlies blijven hangen. Die ontdekking gebruikte hij om in 1832 de fenakistiscoop te ontwerpen, een apparaat dat vanuit stilstaande beelden de illusie van beweging creëerde. Plateau’s theorie werd het basisprincipe achter het idee van bewegend beeld. Fenakistiscopen werden voornamelijk gebruikt voor simpele beelden zoals tekeningen van dansers, clowns of paarden. Eadweard Muybridge – bekend door zijn experiment waar hij een galopperend paard fotografeerde – monteerde zijn foto’s op het wiel van een fenakistiscoop.


Film Fest Gent reikt jaarlijks een Joseph Plateau Honorary Award uit om grootheden in de filmindustrie te vieren, met de herinnering aan Plateau’s baanbrekende werk. Die eer werd al toebedeeld aan bijvoorbeeld Agnès Varda, Robert Altman, Jeanne Moreau, Peter Greenaway, Isabelle Huppert, Christopher Plummer, Céline Sciamma, Viggo Mortensen en Andrea Arnold.

De 50e editie van Film Fest Gent en haar nieuwe huisstijl leiden een nieuw tijdperk in voor het festival. Hoewel het festival flink gegroeid is, is haar kerntaak de afgelopen decennia dezelfde gebleven. “Toen we in 1974 begonnen, was het onze missie om een jaarlijks voorproefje te geven van wat cinema over de hele wereld te bieden heeft. Vandaag de dag, 49 edities verder, is dat nog steeds het hoofddoel van het festival”, zegt Programmadirecteur Wim De Witte. “Wat door de jaren heen veranderd is, is de omvang van ons programma, waardoor we een groter en diverser publiek hebben kunnen bereiken”, voegt Algemeen Directeur Marijke Vandebuerie toe.

WORLD SOUNDTRACK AWARDS
WORLD SOUNDTRACK AWARDS (c) FILMFEST GENT


Met de jaarlijkse World Soundtrack Awards ceremonie en de WSA Film Music Days vormt Film Fest Gent een vertrouwde ontmoetingsplaats voor componisten en filmmuziekprofessionals. Het festival was een pionier in de erkenning van het kunstenaarsschap dat componeren voor het filmscherm is, niet in het minst door de World Soundtrack Academy op te richten. “We willen een cruciale rol blijven spelen in de wereld van filmmuziek”, beklemtoont Vandebuerie. “We kunnen trots zijn op ons verleden, maar er rest veel onverricht werk”, vervolgt De Witte. “Componisten, voornamelijk degenen die symfonische muziek schrijven, staan onder druk. Regisseurs zijn zich niet altijd bewust van het belang van een vroege betrokkenheid van de componist in het maakproces. Dus wij voelen een verantwoordelijkheid tegenover filmcomponisten om hen extra te belichten en aandacht te wekken voor de artistieke kwaliteiten van filmmuziek”, concludeert hij.

Related posts