Subscribe Now
Trending News

Blog Post

Het Belgische Chiennes de vie van Xavier Seron opent het 17de Offscreen Film Festival.
CHIENNES DE VIE (c) Offscreen
België boven

Het Belgische Chiennes de vie van Xavier Seron opent het 17de Offscreen Film Festival. 

De 17de editie van het Offscreen Film Festival opent op woensdag 6 maart met de première van Chiennes de vie, een kroniek in zwart en wit, doordrenkt van gortdroge Belgische humor, die drie tragikomische verhalen bundelt over mensen en hun favoriete viervoeters. Regisseur Xavier Seron en de filmploeg zullen de film inleiden en van een staartje voorzien middels een Q&A.

Deze Belgische film geeft het startschot voor een festivaleditie die de toeschouwers van het Hoge Noorden over Polen naar Japan en terug brengt via drie retrospectieve programma’s en een aantal speciale voorstellingen, verdeeld over Cinema Nova, Cinematek en Cinema RITCS. Dit met een oog voor aankomend talent en een blik op de alternatieve filmgeschiedenis.

 Juliette Gariépy in Red Rooms
JULIETTE GARIÉPY in RED ROOMS (c) IMDB Pro

Offscreenings

Chiennes de vie is ook de eerste film van de officiële première sectie van het festival, Offscreenings genaamd, waarbij de beeldenstormers van vandaag de genrecinema van gisteren plunderen om de cultfilms van morgen te maken. Maar liefst 15 films haalden de selectie, waaronder de nieuwste worp van Amerikaans animator Bill Plympton, Slide, het Griekse Weird Wave buitenbeentje Embryo Larva Butterfly, Shadow Of Fire, het sluitstuk van Shinya Tsukamoto’s anti-oorlogstrilogie, de Kung Fu Heavy Metal komedie The Invisible Fight uit Estland, de Amerikaanse indie documentaire Kim’s Video, La Morsure, een Franse coming-of-age gefilterd door de lens van de Italiaanse Giallo, de quantum-mechanische thriller The Universal Theory, het “slapstick” experiment Hundreds of Beavers, Property die de Braziliaanse klassenstrijd opneemt in een nagelbijtende genrefilm, de neo-noir en retro-futuristische scifi fantasie en de onthutsende Canadese psychologische thriller Les chambres rouges (Red Rooms) als slotfilm.

Nog drie films zullen vertoond worden in aanwezigheid van de filmmakers of de filmploeg. Adrien Beau komt zijn magisch en macaber maar absurd-grappig langspeelfilmdebuut Le Vourdalak voorstellen, de Luxemburgse western en Belgische coproductie The Last Ashes beleeft zijn avant-première in aanwezigheid van leden van de cast en crew, en de talentvolle Britse regisseur Robert Morgan stelt niet alleen zijn buitengewone eerste langspeelfilm, Stopmotion, voor maar brengt ook een exclusieve selectie van zijn curieuze korte films mee.
Shortscreen, een samenwerking met Kortfilm.be, bundelt op zijn beurt dan weer vijf kersverse en onconventionele korte films.

Thriller: A Cruel Picture
THRILLER: A CRUEL PICTURE (c) The Movie Database (TMDB)

Scandinavian Sins & Christina Lindberg

Onder de noemer “Scandinavian Sins” trekt Offscreen richting het Hoge Noorden en duiken ze in de genre en (s)exploitation cinema van de jaren 60 en 70 waar landen als Zweden en Denemarken aan het voorfront van de internationale bevrijdingsgolf staan die seks uit de taboesfeer haalt en de grenzen van de filmcensuur verlegt. Eén van de toonbeelden van deze beweging is actrice Christina Lindberg, eregast van het festival, een Zweedse schone die enkele opmerkelijke erotische klassiekers op haar naam schrijft (Maid In Sweden, Exposed) en een cult icoon wordt met de invloedrijke exploitation film Thriller: A Cruel Picture uit 1973, een controversiële prent die niet alleen in de ban wordt gedaan maar ook de limieten aantoont van het zogenaamde Scandinavische permissieve denken en de liberalisering van de filmcensuur: bloot mag, expliciet geweld kan niet.

Met meer dan 25 films, verdeeld over Cinema Nova en Cinematek, waarvan velen in een nieuw gerestaureerde versie, serveren ze een stevig Smörgåsbord van onuitgebrachte genrefilms (Terror in the Midnight Sun, Victor Frankenstein), zachtmoedig naturalisme (One Summer of Happiness, Summer With Monika), pornodocumentaires (Language of Love, Pornography in Denmark: A New Approach), luchtige sekskomedies (Without a Stitch, Bedside Mazurka), controversiële schandaalfilms (I Am Curious: Yellow, Quiet Days in Clichy) en als niet te versmaden toetje de verbluffende Finse genrehybride Sensuela.

Naast Lindberg zorgen nog een aantal gasten voor verdieping, waaronder Rickard Gramfors van het Zweedse Klubb Super 8 label en tijdens een speciale “Scandinavian Sins Night” onthullen Amerikaans filmcollectioneur en Deens bioscoopuitbater Jack Stevenson en Julian Marsh en Oliver Carter van de Erotic Film Society enkele scabreuze Scandinavische spielereien op 8, 16 en 35mm pellicule. Rode oortjes gegarandeerd. Tenslotte plaatsen we het programma in zijn historische context op zaterdag 9 maart middels een Internationale Conferentie, getiteld “Original sin? The curious case of Nordic (s)exploitation films” met drie sprekers, gevolgd door een paneldiscussie over censuur, gender, moraal en cancel cultuur, maar ook over hoe de zaken er vandaag voor staan in vergelijking met de ‘jaren van bevrijding en emancipatie’, toen de Nordic (s)exploitation boom plaatsvond.

Evil Dead Trap
EVIL DEAD TRAP (c) IMDB Pro

Kazuhiko Hasegawa & Director’s Company

Kazuhiko Hasegawa is een van de meest opmerkelijke figuren van de Japanse cinema maar hij is nauwelijks bekend buiten zijn thuisland. Met maar een paar films als regisseur, waaronder de onvergetelijke The Man Who Stole The Sun die in 1979 inslaat als een bom, en de oprichting van de onafhankelijke productiemaatschappij Director’s Company, die gedurende 10 jaar de carrière van vele jonge wolven zoals Sôgo Ishii, Kiyoshi Kurosawa en Shinji Somai zal helpen lanceren, is hij een rebelse sleutelfiguur die de brug slaat tussen de erotische pink eiga film en genrecinema van de jaren 70 en de J-horror boom van de jaren 90. Een gebrek aan commercieel succes doet de boeken dicht van het productiehuis waardoor vele van de films voor meer dan drie decennia letterlijk van de radar verdwijnen totdat een voormalig medewerker in 2021 een grote hoeveelheid lang verloren gewaande negatieven van Director’s Company films ontdekt. Nu zijn er nieuwe digitaal gerestaureerde prints beschikbaar waardoor deze langverwachte hommage aan de nu 78-jarige Hasegawa eindelijk kan worden gerealiseerd. Op het programma in Cinema Nova onder meer Love Hotel van Shinji Somai, The Crazy Family van Sogo Ishii en Evil Dead Trap van Toshiharu Ikeda.

Piotr Szulkin’s Apocalypse Tetralogy

In Cinematek richt men de schijnwerpers op één van Polens meest visionaire filmmakers, Piotr Szulkin (1950-2018). Hij kreeg het aan de stok met de censuur van het communistische regime vanwege zijn ongegeneerd politieke films verpakt in groteske allegorieën en parabels over de machinaties van macht. Zijn satirische en iconoclastische Apocalypse tetralogie is het best bewaarde geheim van de Poolse cinema. We vertonen deze 4 fantasierijke scifi films – Golem (1979), The War of the Worlds: Next Century (1981), O-Bi, O-Ba: The End of Civilization (1985), en Ga-ga: Glory to Heroes (1986) – in een nieuw digitaal gerestaureerde versie, ingeleid door filmspecialist en kenner van de Oost-Europese cinema, Daniel Bird.

Pulse
PULSE (c) IMDB Pro

Special Screenings & Offscreen ON TOUR

Zoals steeds wordt de programmering vervolledigd door een aantal speciale voorstellingen en evenementen.

Voor Cinema RITCS stelde Offscreen een programma over Japanse spokenfilms samen. Sinds de Japanse J-horror boom eind jaren 90 (en de Amerikaanse remakes) is de figuur de vrouwelijke geestverschijning in haveloze kimono met haar gezicht verborgen achter lange en natte zwarte haren ook in het Westen uitgegroeid tot een bekend horroricoon. De documentaire Kaidan. Strange Stories of Japanse Ghosts uit 2023, vertoond in aanwezigheid van filmmaker en Azië specialist Yves Montmayeur, traceert de geschiedenis van deze en andere bangelijke fantoomfiguren in Japan waar de traditionele en populaire cultuur al lang doordrongen is van macabere verhalen over rondwarende geesten van de gene zijde. En twee gerestaureerde genreklassiekers – Kuroneko van Kaneto Shindo uit 1968 en Kairo (Pulse) van Kiyoshi Kurosawa uit 2001- dompelen de toeschouwer onder in de wonderlijke en sinistere schimmenwereld van Japanse spoken.

Op vrijdag 15 maart is er in Cinema Nova een ciné-concert, “L’Étrange Couleur de Dario”, psychedelische live muziek van de Belgische groep Dario Mars op beelden van de bijzondere genretrilogie (Amer, L’Étrange Couleur des Larmes de ton Corps en Laissez Bronzer les Cadavres) van het Belgische filmkoppel Bruno Forzani en Hélène Cattet en hun aanwezigheid.
Het tweede festivalweekend ziet op zondag 17 maart ook de terugkeer van Cineketje, een één uur durende compilatie van zes korte filmpjes voor jonge filmfanaten (vanaf 4 jaar), in samenwerking met Filemon, en met als centraal thema “veren en bladeren”, gevolgd door een workshop die daarbij aansluit.

Dezelfde zondagnamiddag kan het publiek een nostalgische tijdreis beleven naar de gloriejaren van de wijkbioscoop met een old skool Matinee voorstelling voor jong én oud, alles daartussenin en alles erop en eraan: een vintage langspeler, voorfilmpjes, trailers, ouvreuses en frisco’s. De hoofdfilm is The Primevals, een film die 50 jaar nadat het op de planken is blijven liggen en 25 jaar na de dood van de regisseur eindelijk op het grote scherm wordt uitgebracht. Dit liefdevol eerbetoon aan “lost world” avonturenprenten, B-film science fiction en Ray Harryhausen stop motion is dan ook de perfecte hap voor deze Matinee.

Met Cinema BIS Belge werpt Offscreen ieder jaar een blik op de alternatieve Belgische filmgeschiedschrijving en onthult rolprenten die wel altijd buiten de officiële filmcanon zullen vallen. Deze keer vertonen we General Massacre, een anti-militaristisch en schokkend pamflet van de in België neergestreken US inwijkeling Burr Jerger dat in 1971 heel wat deining veroorzaakte en vandaag nog steeds actueel en controversieel is.

Offscreen tenslotte gaat ook On Tour en spreidt zich buiten de Brusselse gewestgrenzen met vertoningen in Gent (Cinema Rio, KaskCinema en Japan Square in Studio Skoop), Kortrijk (Buda), Namen (i.s.m. 7ème Aaargh in Quai 22) en Bergen (Plaza Arthouse Cinema). En vanaf 26 maart wordt in Luik de 11 editie van Offscreen Liège georganiseerd.

Het volledige programma is te vinden op www.offscreen.be.

Offscreen & Supernova

En natuurlijk zet Offscreen graag zijn schouders onder de laatste weken van de Supernova campagne die de bioscoop moet redden van de stijgende vastgoeddruk en zijn bestaan voor de komende 68 jaar dient te vrijwaren. Er is de speciale Supernova voorstelling van de nieuwste film van Bill Plympton aan het begin van het festival op vrijdag 8 maart, er zullen sporadisch spontane acties opduiken en aan het einde van de drie festivalweken op zondag 26 maart komen we te weten of Supernova de doelstelling heeft gehaald….

Related posts