Subscribe Now
Trending News

Blog Post

16DE EDITIE FILMFESTIVAL OOSTENDE PAKT UIT MET MASTER GENE BERVOETS EN HOLY ROSITA
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
Festivalnieuws

16DE EDITIE FILMFESTIVAL OOSTENDE PAKT UIT MET MASTER GENE BERVOETS EN HOLY ROSITA 

Assemblée générale in De Grote Post in Oostende want Peter Craeymeersch, artistiek directeur van het Filmfestival van Oostende (FFO), maakte met veel trommelgeroffel de Master en de openingsfilm bekend van de zestiende editie van dit almaar rijzend filmgebeuren in de Koningin der badsteden aan de Noordzee dat begin volgend jaar plaatsvindt van 26 januari tot 3 februari 2024.

En de Master is… niemand minder dan Gene Bervoets, de gerenommeerde klasbak-acteur en gevestigde waarde uit de Vlaamse film- en televisiewereld. Hij volgt hiermee Natali Broods op die de vorige uitgave van het FFO met groot succes doorheen zijn eerste wintereditie loodste.

Bervoets heeft er op zijn beurt duidelijk zin in want energiek en uitermate enthousiast kondigde hij aan dat het centrale thema van het festival ‘Rebel, sans Gene: Come as you are’, wordt. Dit omdat in een voortdurend veranderende wereld waarin de grenzen van het binaire denken vervagen, hij graag iedereen uitdaagt om de gebaande paden te verlaten en die veranderingen te omarmen. Als Master wil hij iedereen aanzetten mee buiten de lijntjes te kleuren en sterk te staan in zijn of haar eigenheid zonder dat het ten koste gaat van een ander. Hij wil dat men rebelleert tegen het gangbare door de veelheid aan perspectieven en nieuwe blikken op de wereld toe te laten. Er valt nog zoveel te leren van elkaar, zeker als men ervoor openstaat. 

“Dat een succesvol filmfestival zoals dit van Oostende in onze huidige tijd, een oude, witte en heterogene man als Master kiest, bewijst meteen dat het bijzonder dynamisch is en beslist niet terugdeinst voor enig risico”, aldus de kersverse Master.

Het FFO weet natuurlijk welke indrukwekkende carrière, passie voor de kunst van cinema en berg aan ervaring Bervoets in huis heeft, wat hun Master-keuze uiteraard perfect motiveert. En dat men goed heeft gekozen, bleek uit de charismatische gedrevenheid en vooral gemotiveerde goesting die hij uitstraalde tijdens de persconferentie omdat hij gedurende negen dagen de honneurs mag waarnemen en ook tien films mag uitkiezen die hij tijdens FFO bij het grote publiek persoonlijk mag inleiden.

Gene lichtte meteen ook al een tipje van de sluier op met de eerste vier titels uit zijn selectie bekend te maken: de meeslepende filmklassieker Death in Venice van Luchino Visconti (1971), de mysterieuze thriller Lost Highway van David Lynch (1997), het ruwe debuut Amores Perros van Alejandro González Iñárritu (2000) en het psychologisch drama The Master van Paul Thomas Anderson (2012).

Ieder jaar opent Oostende het festival traditiegetrouw met de wereldpremière van een Vlaamse film. Dit jaar gaat de eer op vrijdag 26 januari 2024 naar Wannes Destoops langspeelfilmdebuut Holy Rosita.

Rosita is een goedlachse, graag geziene vrouw met een vurige kinderwens. De mensen rond haar vinden dit onverantwoord omdat ze amper voor zichzelf kan zorgen. Wanneer Rosita toch zwanger wordt, besluit ze het geheim te houden.

De keuze voor Holy Rosita als openingsfilm was snel gemaakt, aldus Artistiek Directeur van FFO Peter Craeymeersch: “Wannes Destoop is een regisseur met een heel eigen signatuur. Hij vertelt verhalen waarin de protagonisten mensen zijn die vaak een bijrol spelen in onze maatschappij. Hij geeft hen een stem, toont ons hun diepste gevoelens en opent onze soms vastgeroeste blik op de wereld. Met Holy Rosita vindt hij de juiste balans. Zonder zich op te dringen, brengt hij een verhaal waarvoor we ons hoofd niet kunnen wegdraaien.”

FFO belooft opnieuw een bijzondere viering te worden die in zijn komende editie het belang van individuele expressie onderstreept. Negen dagen lang staan er – verspreid over drie competities – veel films, avant-premières, evenementen en speciale avonden op het programma. Zowel nationale als internationale (film)professionals komen er samen met een ruim publiek van cinefielen, om te genieten van alles wat het festival te bieden heeft.

FFO staat bekend om zijn inclusief, divers en publieksvriendelijk karakter en nodigt iedereen uit om de rebel in zichzelf en in het programma te komen ontdekken. Kom zoals je bent, deel je visie, en ontdek de schoonheid die ontstaat wanneer iedereen openstaat voor elkaars verhalen. Het ganse cinematografische feestgebeuren wordt opnieuw afgesloten met de uitreiking van de Jaimies (bejubeling van contemporaine Vlaamse online videomakers) en de Ensors (Vlaamse Oscars).

Filmpassen zijn vanaf nu verkrijgbaar. Dankzij het vroegboektarief betaal je tot 16 januari 24 slechts 49,00 Euro en heb je toegang tot alle films. Erna kan je de festivalpas aankopen tot en met woensdag 24 januari voor 59,00 Euro. Ook voor studenten staan de deuren van Filmfestival Oostende wagenwijd open. Voor hen is de pas verkrijgbaar voor slechts 29,00 euro. Het wordt dus aftellen tot de komende en zonder twijfel memorabele filmmarathon in Oostende. FFO kan je volgen op InstagramFacebookX – YouTubeTikTok en wie meer nieuws of info wil, kan terecht op de website: www.filmfestivaloostende.be. 


FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
GENE BERVOERTS
GENE BERVOETS (c) BART BAEVEGEMS
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE
FILMFESTIVAL VAN OOSTENDE (c) BART BAEVEGEMS
GENE BERVOETS MET FAST FORWARD-REDACTEUR GENE BERVOETS
GENE BERVOETS MET FAST FORWARD-REDACTEUR GENE BERVOETS (c) BART BAEVEGEMS

Related posts