James Ivory – ontegensprekelijk de meest Europese van alle yankeecineasten – verlaat voor de gelegenheid nog een keertje de wonderbaarlijke en afgemeten 19de Britse eeuw van de vermaarde essayist en romancier E.M. Forster, die Ivory reeds meesterwerken opleverde zoals Maurice, A room with a View en Howards End. Net als in Quartet, Jefferson in Paris en A soldier’s daughter never Cries, focust het Ivory-Merchant team zich nu opnieuw op Parijs.
Naomi Watts heeft zich in de gedaante van Roxeanne de Persand blijkbaar op Mulholland Drive vergist van afslag en huist nu in een appartement in de Franse hoofdstad. Het verhaal start op het moment dat Isabel Walker – vertolkt door Kate Hudson, de vleesgeworden tandpastacommercial met blonde lokken – het mondaine Santa Barbara omruilt voor de lichtstad om er haar halfzus bij te staan tijdens haar tweede zwangerschap. Wanneer ze de taxi verlaat, loopt ze op haar schoonbroer Charles-Henri, een pseudo-kunstenaar die Roxeanne zojuist dumpt voor een Russische del. Na wat zusterlijk uithuilen op elkaars schouder, exploreert de boomlange en naïeve US of A-inwijkelinge de frivole en navelstarende Franse cultuur en wordt ze uiteraard misleid door de niet zo discrete charmes van Charles-Henri’s oom Edgar, een rijke en aristocratische diplomaat en schalkse séducteur. Terwijl Edgar de Californische beauté initieert in het elegante modemilieu en haar smaakpapillen aanscherpt met exquis Franse gerechten, probeert Roxeanne haar verdriet in dikke poen om te zetten via een kunstschilderij van Georges de la Tour. Over dit erfgoed ontstaat er een familiale rel maar Isabel moet eerst ontnuchteren van haar menige amourettes vooraleer ze opnieuw haar aardse bezigheden kan aanvatten.

Le Divorce is Ivory’s lichtzinnig maar overbodig gekoketteer met het uitgeperste An American in Paris-thema. Hoewel dit speels tussendoortje nochtans is gebaseerd op Diane Johnsons gelijknamige en sterk crossculturele bestseller uit 1997 en Ivory doorgaans prat gaat op zijn literaire adaptatiecapaciteiten, is deze triviale romcom niets meer dan de verfilming van een spreekwoordelijke Henry James novelle bevolkt door leeghoofdige karakters met mentale anorexiesymptomen. Ivory laat zich verleiden door de banale plot die gedrapeerd is rond een serie onbeduidende anekdoten en bulkt van Francofobe grappen, oogstrelend etaleren van exclusieve Chanel en Hermes modeartikelen -Hudson mag tot vervelens toe haar ranke modelfiguur showen in ontelbare outfits – en het inzoomen op gastronomische delicatessen. Dit zorgt voor enkele leuke en mooie minitableaus maar Ivory laat daardoor wel de kans liggen om aan deze flauwe Franse zedenstudie een culturele meerwaarde te geven. Woody Allen is blijkbaar Ivory’s nieuwe muze maar dit levert hem slechts een ingezakte soufflé-light op. Voor dit cineastenhuwelijk bestaat er maar één oplossing: Le Divorce.
Genre: komedie, drama, romance
Jaar: 2003
Regisseur: James Ivory
Castt: Kate Hudson, Naomi Watts, Stockard Channing
Land: Verenigde Staten, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk
Speelduur: 117 minuten