Subscribe Now
Trending News

Blog Post

SLEEPLESS IN SEATTLE
SLEEPLESS IN SEATTLE (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

SLEEPLESS IN SEATTLE 

The Green Mile, Saving Private Ryan of Road To Perdition zijn maar een kleine greep uit de grote koekendoos van Tom Hanks en natuurlijk hoort daar ook tranentrekker Sleepless In Seattle bij. De waarheid is dat dit liefdesdrama maar weinig om het lijf heeft. Het stroperige verhaal is nog dommer dan dat van een ordinair stationsromannetje.

Op vrij jonge leeftijd overlijdt Maggie, de echtgenote van Sam Baldwin (Tom Hanks). De architect blijft alleen achter met zijn zoontje Jonah (Ross Malinger). Omdat alles hem aan zijn vroegere echtgenote herinnert, verhuist Sam van Chicago naar het verre Seattle. Hij heeft geen nood aan een andere vrouw, maar zijn zoontje denkt daar anders over. De jonge knaap mist niet alleen een moeder in huis, ook denkt hij dat het tijd wordt dat zijn vader een nieuwe echtgenote aan de haak slaat. Daarom belt hij naar het radioprogramma van Dr. Marcia Fieldstone. Zowat heel Amerika wordt ontroerd door het relaas van de jongen en enkele dagen later wordt de brievenbus van de nietswetende Sam overstelpt door brieven van duizenden aanbidsters.

SLEEPLESS IN SEATTLE
SLEEPLESS IN SEATTLE (c) The Movie Database (TMDB)



Een van hen is Annie Reed (Meg Ryan) die op trouwen staat met de sullige Walter (Bill Pullman). Als tijdens de huwelijksvoorbereidingen Annie’s bruidsjurk scheurt, kan dit volgens haar alleen maar een slecht voorteken zijn. Ondertussen zit de blonde vrouw iedere avond aan de radio gekluisterd om Sams stem te horen, hij moet immers elke avond onder dwang van zijn zoontje naar het praatprogramma bellen. Annie is verliefd en zij droomt ervan om net als Gary Grant en Deborah Kerr in An Affair To Remember Sam op de Empire State Building op Valentijnsdag te ontmoeten.

Eigenlijk is Sleepless In Seattle niet meer dan een grote (veel te voorspelbare) aanloop naar een kus. De film is één grote lege doos waarin weinig of niets gebeurt. De dialogen zijn lachwekkend simpel. Een mooi voorbeeld van zo’n levenswijsheid is deze: “The chances that you got killed by a terrorist are much bigger than meeting someone you love when you’re older than 40.”

Van de acteerprestaties vallen we ook niet meteen achterover. Tom Hanks speelt gewoon Tom Hanks, alhoewel dat in de jaren 90 alleen maar een voordeel was. En toch, wie hem in zijn andere rollen zag (en wie heeft dat niet?), weet dat deze vertolking voor hem niet meer dan een routineklus is. Meg Ryan, toch een beetje de Moeder Teresa van de cinema, is ook gewoon Meg Ryan en in haar geval betekent dat overacting. Het publiek bleef jarenlang haar typische rolletjes zonder protest slikken tot op de dag dat ze poedelnaakt in de thriller In The Cut verscheen en vreemd genoeg lieten de fans het nadien afweten. Nu goed, in 1993 was ze nog altijd de heersende koningin van de romantische komedie. Ryan en Hanks werden (volledig onbegrijpelijk) genomineerd voor een Oscar, wat toch het een en ander zegt over de soms bizarre keuze van de Academy. 

SLEEPLESS IN SEATTLE
SLEEPLESS IN SEATTLE (c) The Movie Database (TMDB)

Nora Ephron die vorig jaar aan leukemie overleed, draait eveneens volledig op automatische piloot. Haar hele carrière lang maakte deze regisseuse romantische filmpjes zoals When Harry Met Sally, You’ve Got Mail of Julie & Julia. Deze blockbuster is wel niet slecht gemaakt, doch stelt Sleepless In Seattle niet meer voor dan zo’n wegwerpfilm die je op een zaterdagmorgen op Vijf TV kan zien. Zo’n prent mag misschien wel de bedoeling hebben om de kijker bij zijn keel te grijpen, toch zal dat niet met iedereen lukken. Je kan immers niet om de platvloerse dialogen heen en bovendien vraag je je af waarom de twee op elkaar verliefd worden; ze hebben elkaar immers niks te zeggen.

Sommige scènes zoals die op de Empire State Building zijn ondertussen al zoveel keer de revue gepasseerd dat ze ondanks hun onbenulligheid een stukje onsterfelijke Hollywood-cinema zijn. Nochtans overstijgen de kiekjes van Ephron nauwelijks die van banale ansichtkaarten. Ephron benut alle clichés: knuffelen op een stadsbankje, een romantische etentje met uitzicht op de wolkenkrabbers van New York en andere stroperigheid die je in reclamebrochures rond Valentijnsdag kan vinden: het is allemaal present in deze film.


Genre: romantiek
Jaar: 1993
Regisseur: Nora Ephron
Cast: Tom Hanks, Meg Ryan, Rita Wilson, Bill Pullman, Frances Conroy, Ross Malinger, Victor Garber, Rob Reiner, Rosie O’Donnell
Land:  USA
Speelduur: 105 minuten

Related posts