Subscribe Now
Trending News

Blog Post

The Watchers
THE WATCHERS (c) The Movie Database (TMDB)
Bioscoop

The Watchers 

Zo vader, zo dochter. Het gebeurt wel vaker dat kinderen van invloedrijke cineasten zelf achter de camera belanden. Denk bijvoorbeeld aan Lamberto Bava, die net als zijn vader Mario een gevierde cultregisseur is geworden. Een ander voor de hand liggend voorbeeld is Francis Ford Coppola’s dochter Sofia, die na een korte en vruchteloze carrière als actrice ook is uitgegroeid tot een geprezen filmmaker.

Met The Watchers is het de beurt aan Ishana Shyamalan om in de voetsporen van vake te treden. Zich hieraan verbranden doet ze voorlopig nog niet. Dit ligt volgens ons niet aan het woud waarin de film werd gedraaid, maar aan het feit dat ze lekker in de schaduw van haar papa blijft lopen. De invloed van M. Night Shyamalan op The Watchers is opvallend groot, tot op het punt dat wij vermoeden dat vaderlief veel in de pap te brokken had. Zowel in zijn sterke punten als in zijn vele gebreken lijkt deze mysterieuze horrorprent in het oeuvre van de controversiële regisseur te passen.

DAKOTA FANNING in THE WATCHERS (c) The Movie Database (TMDB)
DAKOTA FANNING in THE WATCHERS (c) The Movie Database (TMDB)

Eerst en vooral kunnen we, zoals verwacht van een Shyamalan, The Watchers samenvatten in een high-concept pitch die onze aandacht weet te trekken: een jonge vrouw verdwaalt in een Iers bos en komt samen met een groepje lotgenoten gevangen te zitten in en rond een bunker met een groot glazen raam. ’s Avonds komen er vreemde wezens te voorschijn die hen aandachtig observeren door het raam. De gevangenen moeten zich aan strikte regels houden om te overleven. Wie rebelleert, overleeft het wellicht niet.

Ishana Shyamalan vormt dit concept om tot een deconstructie van hedendaagse reality-tv en de influencer-hype. Wat haar boodschap precies is, is niet helemaal duidelijk, maar haar intentie is verre van subtiel. Terwijl de overlevenden Big Brother-gewijs zelf worden bekeken, staat hun televisie constant op reality-tv.

Wat ook niet spitsvondig is, is het script. Dat zondigt zich te vaak aan expositiedumps door praatgrage personages die Shyamalan-gewijs vrij houterig zijn vertolkt. Hoofdpersonage Mina (Dakota Fanning) kent precies maar één emotie, Olwen Fouéré’s Madeline is bij momenten enerverender dan een tante nonneke, en de rest van de cast is er alleen om occasioneel ongegronde beslissingen te nemen. Net als in andere films van het Shyamalan-merk is er een twist. Althans, dat denken wij. Als de personages hun mond hadden gehouden, dan zagen we de ontknoping misschien niet van mijlenver aankomen.

Toch is zeker niet alles slecht. Ook typisch aan een Shyamalan-productie is sterk en sfeervol camerawerk en dit is bij The Watchers in overvloed aanwezig. Daarnaast geeft de unieke Ierse folklore-setting een mysterieuze atmosfeer die voor veel genreliefhebbers genoeg zal zijn om The Watchers uit te zitten.

The Watchers lijkt met andere woorden een zoveelste horrorprent te zijn van het Shyamalan-label. De kwaliteit ervan scoort ergens in het midden van de reeks. Voor Ishana betekent dit dat haar debuut gelukkig niet van het niveau is van sommige van de draken die haar vader de laatste 20 jaar heeft uitgebracht, maar volgens ons zal ze nooit het niveau van de iconische Shyamalan-films bereiken als ze niet dringend de kans neemt om haar eigen stijl te ontwikkelen.

Genre: thriller, horror
Jaar: 2024
Regisseur: Ishana Night Shyamalan
Cast: Dakota Fanning, Georgina Campbell, Oliver Finnegan, Olwen Fouéré, Alistair Brammer, John Lynch
Land: USA
Speelduur: 102 minuten

Related posts