Subscribe Now
Trending News

Blog Post

HEAVENLY CREATURES
HEAVENLY CREATURES (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

HEAVENLY CREATURES 

Peter Jackson’s naam zal zonder enige twijfel altijd wel verbonden blijven met zijn Lord Of The Rings-tour de force, en wie weet ook wel een beetje door zijn remake van King Kong, toch is de Nieuw-Zeelander vooral een cineast die van alle markten thuis is en degene die Kate Winslet een carrière bezorgde.

Na Dead Alive had Jackson voorlopig wat genoeg van het horrorgenre en stortte hij zich op iets geheel anders, het in zijn thuisland overbekende, maar ontroerende en onthutsende verhaal van Pauline Parker (Melanie Lynskey) en Juliet Hulme (Kate Winslet) dat zich in de jaren vijftig in Christchurch afspeelde. Een verboden liefde zoals dat toen heette, maar een die zo oprecht en gemeend was dat het voor de twee jonge dames wel zeer verstrekkende gevolgen had.

Een LGBTQ-verhaal met een macaber randje, want je ziet duidelijk dat Jackson een horrorverleden heeft, en vooral dat hij van dit concept houdt. Jackson houdt zich niet aan het “op waargebeurde feiten”-stramien en neemt een loopje door de twee protagonisten in een droomfantasie te plaatsen. Net zoals onze eigenste Nic Balthazar dat in 2007 in Ben X deed.

KATE WINSLET (c) The Movie Database (TMDB)

De twee jonge vrouwen verzinnen een sprookje dat stilaan de realiteit overstijgt en door Jackson prachtig weergegeven wordt door figuren die uit klei gemaakt zijn. Broze figuren, net zoals de twee vrouwen zelf, want ook hun droom kan ieder moment door iemand uit elkaar geslagen worden. Jackson kiest er tevens voor om de nevenpersonages vanuit een kijkvorsperspectief te filmen waardoor het lijkt alsof ze wat misvormd zijn waardoor het lijkt alsof ze niet in Juliets en Paulines wereld passen.

Een subtiele verwijzing naar Citizen Kane, want Orson Welles – ook al is het via zijn personage van Harry Lime in The Third Man – wordt gebruikt als de metafoor van de bijna duivelse achtervolger terwijl de populaire tenor Mario Lanza het tegengewicht biedt die de onschuld voorstelt.

Heavenly Creatures zweeft tussen het ludieke met een sfeer die nog het best te vergelijken valt met die van Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain, ook al schuwt Jackson het lugubere niet, zo is de eindscène er eentje om de ogen bij te sluiten.

Een film die nooit weet welke richting het wil uitgaan – en dat is zeker niet negatief bedoeld – en met uitmuntende vertolkingen ook al wordt er subtiel op de grens van het karikaturale gelopen. Melanie Lynskey is heerlijk als de misbegrepen boze meid, terwijl het overduidelijk is dat er in Kate Winslet een wel zeer groot acteerwonder zit.

Heavenly Creatures is een heerlijke mix van oprechte romantiek waarin magisch realisme wordt vermengd. Een geslaagde zet want de film betekende voor zowel Kate Winslet die hier haar debuut maakte – en verkozen werd uit 175 meisjes – als Peter Jackson de grote doorbraak. De film won op het Filmfestival van Venetië de Zilveren Leeuw won en kreeg tevens een Oscarnominatie voor Beste Originele Scenario.

Fast Forward kon deze film bekijken in de Brusselse Cinematek. Check hier hun programma waar je dagelijks de grootste filmklassiekers kan zien in de meest optimale omstandigheden.


GENRE: drama
JAAR: 1994
REGISSEUR: Peter Jackson
CAST: Melanie Lynskey, Kate Winslet, Sarah Peirse, Diana Kent, Clive Merrison
LAND : NIEUW-ZEELAND

Related posts