
Wanneer het op romantische komedies aankomt, is de Canadese scenarist en regisseur Adam Brooks de geknipte man voor de job. Hij heeft op dat vlak ervaring zat, denk maar aan luchtige en charmante romcoms als Definitely, Maybe, Almost You, Wimbledon, French Kiss en Bridget Jones: The Edge of Reason. Toch heeft hij zich af en toe ook gewaagd aan minder romantische werken, zoals zijn versie van Roodkapje (Red Riding Hood) en de aangrijpende slaven-horrorprent Beloved van Jonathan Demme.
Brooks is duidelijk een ervaren vakman waarop je kunt bouwen en The Life List is niet alleen volledig zijn terrein, maar ook een project dat hij opnieuw aanpakt met ervaring en finesse. Deze Netflix Original is in de eerste plaats een romantische komedie, gebaseerd op de gelijknamige roman van Lori Nelson Spielman die bovendien inzoomt op verlies, een relationele hechte band die zelfs de dood overstijgt en rouw.

Overigens is Brooks ook op dat vlak geen groentje want hij stuurde in The Invisible Circus in 2001 de jonge Jordana Brewster (intussen bekend als Mia Toretto uit de Fast and the Furious-saga) op reis naar Parijs om de waarheid te ontdekken achter de dood van een dierbare. Ook daar speelde een overleden persoon een gidsende rol, net als in The Life List met snel rijzende ster Sofia Carson (Carry On, Purple Hearts, The Descendants-reeks) in de hoofdrol. Ditmaal is de romcom wel klassieker opgebouwd en uitermate geschikt als ‘sofa-film’, een format dat speciaal geschikt is om te bekijken op een druilerige vrije namiddag.
Alexandra (kortweg Alex) is de jongste van drie kinderen en het enige meisje in het gezin, naast uiteraard haar moeder Elizabeth, een fijne rol voor Connie Britton (Bombshell, Here After, The Mustang, The White Lotus, Zero Day), die sinds haar kindertijd haar grote voorbeeld en steunpilaar is. Hun verbinding is zo sterk en hecht dat niemand zich tussen hen kan wringen.

Elizabeth liet haar dochter toen ze haar job als juf beu was, meewerken in het familiebedrijf, wetende dat dit slechts tijdelijk soelaas bood. Jammer genoeg besefte Alex dat pas veel te laat. Elizabeth is al lange tijd ziek en wanneer ze overlijdt, laat ze haar dochter een briefje na. Deze nota, geschreven door Alex als kind, bevat een opsomming van wensen die ze ooit wilde vervullen. Een lijst die ze allang was vergeten. Haar moeders laatste wens: dat ze deze wishlist opnieuw oppakt en concreet probeert waar te maken. Pas dan zal Alex ontdekken wat haar moeder haar écht heeft nagelaten.
The Life List is bijzonder klassiek van structuur voelt aan als een ouderwetse romantische bucketlist-komedie waarin de hoofdrol is weggelegd voor de band tussen moeder en dochter. De opbouw is bovendien bijzonder voorspelbaar en zelfs op het randje af van naïef en triviaal.
Eigenlijk is The Life List precies wat je ervan verwacht. Sofia Carson die speciaal Claude Debussy’s Clair de Lune op piano leerde slepen voor deze rol, doet haar best met het aangereikte materiaal en brengt Alex met een zekere charme, maar het script geeft haar niet veel diepgang buiten de standaard beats van een vrouw op weg naar een innerlijke zelfontdekking. In feite is The Life List een platgereden, doorzichtige, sentimentele emo-rollercoaster en by-the-numbers-komedie met een hoog feelgood-gehalte die min of meer vlot is gemaakt en aangenaam zal overkomen bij de specifieke doelgroep, maar zijn publiek nooit weet te verrassen of uit te dagen. The Life List is dus zoals al gezegd uitgelezen voer voor een rustige zondagmiddag of een avond waarop je als kijker behoefte hebt aan wat troost en afleiding, zolang je maar goed weet dat je niets nieuws of verrassends hoeft te verwachten.
Genre: feel-good, romcom, komedie
Jaar: 2025
Regisseur: Adam Brooks
Cast: Sofia Carson, Connie Britton, Kyle Allen, Sebastian De Souza, Federico Rodriguez
Land: USA, Canada
Speelduur: 123 minuten