Subscribe Now
Trending News

Blog Post

Offscreen 2024 onthult affiche en deel van het programma
THRILLER: A CRUEL PICTURE (c) The Movie Database (TMDB)
Nieuws

Offscreen 2024 onthult affiche en deel van het programma 

Van 6 tot en met 24 maart gidst het Offscreen Film Festival ons weer door het een immer uitdijende aanbod van cutting-edge cinema, cultfilms en B tot Z genres. Ze onthulden deze week al een grote tip van de sluier door niet enkel de affiche, maar ook een stevige hap uit het programma bloot te geven.

Offscreen Film Festival 2024
OFFSCREEN FILM FESTIVAL 2024 (c) Offscreen

Bloot mag je letterlijk nemen, want onder de noemer “Scandinavian Sins” trekt Offscreen richting het Hoge Noorden en duikt men in de genre en (s)exploitation cinema van de jaren 60 en 70 waar landen als Zweden en Denemarken aan het voorfront van de internationale bevrijdingsgolf stonden die seks uit de taboesfeer haalde en het tonen van naakt op het grote scherm mogelijk maakte. Eén van de toonbeelden van deze beweging was actrice Christina Lindberg, eregast van het festival, een Zweedse schone die enkele opmerkelijke erotische klassiekers op haar naam schreef (Maid In Sweden, Exposed) en een cult icoon wordt met de invloedrijke exploitation film Thriller: A Cruel Picture uit 1973, een controversiële prent die niet alleen in de ban werd gedaan maar ook de limieten aantoonde van het zogenaamde Scandinavische permissieve denken en de liberalisering van de filmcensuur: bloot mag, geweld kan niet. Met meer dan 20 films, verdeeld over Cinema Nova en Cinematek, serveert het festival een stevig Smörgåsbord van onuitgebrachte genrefilms (Terror in the Midnight Sun, Victor Frankenstein), zachtmoedig naturalisme (One Summer of Happiness, Summer With Monika), expliciete artsploitation (Quiet Days in Clichy), pornodocumentaires (The Language of Love), luchtige sekskomedies (Without A Stitch) en controversiële schandaalfilms (I Am Curious: Yellow).

Kazuhiko Hasegawa was een van de meest opmerkelijke figuren van de Japanse cinema maar hij is nauwelijks bekend buiten zijn thuisland. Met maar een paar films als regisseur, waaronder de onvergetelijke The Man Who Stole The Sun die in 1979 insloeg als een bom, en de oprichting van de onafhankelijke productiemaatschappij Director’s Company, die gedurende 10 jaar de carrière van vele jonge wolven zoals Sôgo Ishii, Kyoshi Kurosawa en Shinji Somai hielp lanceren, is hij een rebelse sleutelfiguur die de brug sloeg tussen de erotische pink eiga film & genrecinema van de jaren 70 en de J-horror boom van de jaren 90. Een gebrek aan commercieel succes deed de boeken dicht van het productiehuis waardoor vele van de films voor meer dan drie decennia letterlijk van de radar verdwenen totdat een voormalig medewerker in 2021 een grote hoeveelheid lang verloren gewaande negatieven van Director’s Company films ontdekte. Nu zijn er nieuwe digitaal gerestaureerde prints beschikbaar waardoor deze langverwachte hommage aan de nu 78-jarige Hasegawa eindelijk kan worden gerealiseerd. Op het programma in Cinema Nova onder meer Love Hotel van Shinji Somai, Crazy Family van Sogo Ishii en Evil Dead Trap van Toshiharu Ikeda.

In Cinematek richt Offscreen de schijnwerpers op één van Polen’s meest visionaire filmmakers, Piotr Szulkin (1950-2018). Hij kreeg het aan de stok met de censuur van het communistische regime vanwege zijn ongegeneerd politieke films verpakt in groteske allegorieën en parabels over de machinaties van macht. Zijn satirische en iconoclastische Apocalyps tetralogie is het best bewaarde geheim van de Poolse cinema. We vertonen deze 4 fantasierijke science fiction films – Golem (1979), The War of the Worlds: Next Century (1981), O-Bi, O-Ba: The End of Civilization (1985), en Ga-ga: Glory to Heroes (1986) – in een nieuw digitaal gerestaureerde versie, ingeleid door filmspecialist en kenner van de Oost-Europese cinema, Daniel Bird.

The Last Ashes
THE LAST ASHES (c) The Movie Database (TMDB)

Naast deze retrospectieven en hommages pakt het festival zoals steeds uit met een officiële sectie van een 15-tal premières, Offscreenings genaamd, waarbij de beeldenstormers van vandaag de genrecinema van gisteren plunderen om de cultfilms van morgen te maken. Op het programma staan onder andere Red Rooms (Les chambres rouges) van de Canadese regisseur Pascal Plante, het Braziliaanse Property van Daniel Bandeira, de Luxemburgse western en Belgische coproductie The Last Ashes van Loic Tanson, het “slapstick” experiment Hundreds of Beavers van Mike Cheslick, de documentaire Kim’s Video van David Redmon & Ashley Sabon, het bizarre Embryo Larva Butterfly van Grieks-Cyprioot Kyros Papavassiliou en de quantum-mechanische thriller The Theory of Everything van Tim Kröger. Shortscreen bundelt op zijn beurt dan weer vijf kersverse en onconventionele korte films.

De programmering zal nog vervolledigd worden door o.a. een Matineevoorstelling, Cineketje, een Cinema Bis Belge vertoning en een cinéconcert “L’Étrange Couleur de Dario”, psychedelische live muziek van de groep Dario Mars op de genrecinema van het Belgische filmkoppel Bruno Forzani en Hélène Cattet.

Het volledige programma met alle filmtitels en festivalgasten staat vanaf 14 februari op www.offscreen.be.

Related posts