Iedereen communiceert tegenwoordig met blitse oorbijtende digitale designapparaatjes AKA ‘slimme telefoons’. Dat het stresserend en verslavend is en misschien wel kankerverwekkend zou kunnen zijn door de overdosis aan straling, maakt eigenlijk niet uit. Het is ‘in’ en intussen onmisbaar en dat is uiteraard het allerbelangrijkste. In een era waar alles digitaal is, een langspeelfilm realiseren over een 80-minuten durend gesprek in een ouderwetse telefooncel, is of achterlijk of geniaal.
Hang up and you die waarschuwt trouwens de reclameslogan voor Joel Schumachers Phone Booth, één van de meest claustrofobische, originele, onvoorspelbare en spannende thrillers in jaren. Via een overdonderend elektronisch gesimuleerde tocht doorheen een wirwar van draden, microchips en een satelliet, loop je plots in New York op Times Square aan de zijde van de hyperkinetische en arrogante mediaconsultant Stu Shepard.
Ogenschijnlijk heeft hij het gemaakt want als linke spetter en vriendje van de politie, geniet hij zelfvoldaan van zijn gewiekste imago. Wanneer hij ondanks zijn drukke bezigheden en een trouwe echtgenote toch zijn lief vanuit een publieke telefooncel wil contacteren, heeft hij plots een ziekelijk gestoorde killer aan de lijn die hem verbaal prompt in zijn macht heeft. Wanneer blijkt dat deze gestoorde onbekende met plezier mensen molt, escaleert de hachelijke situatie tot een publiekelijk schrijnend drama. Wie wil weten hoe het verrassend en merkwaardig telefoongesprek afloopt, zal deze spannende thriller moeten bekijken.
Hoewel het in wezen triviale verhaal zich ontplooit binnen een beklemmend minimale ruimte, haalt Phone Booth zijn kracht uit de ademstokkende combinatie van intelligente regie en begaafd acteertalent. Schumacher heeft door middel van een fascinerende openingssequentie het publiek direct in zijn greep. Bovendien typeert hij met pijlsnelle vingerknippen de psychologisch goed uitgewerkte personages en jaagt hij je door acrobatische camerabewegingen, inventieve montage, beklemmende sfeerschepping en vooral door de handige spielerei met split screenbeelden, progressief naar de top van je zitje.
Colin Farrell, de Ierse steracteur uit tal van markante films, trekt meteen alle registers open en bewijst hier ontegensprekelijk dat hij tot de absolute top behoort. De innerlijk gefrustreerde doch uiterlijk kalmte uitstralende Forest Ghost Dog Whitaker en de akelig sardonische stem van Kiefer Sutherland, completeren voortreffelijk Farrells prachtprestatie. Het moreel motief van waaruit de seriemoordenaar in de metaforische gedaante van een gewapende aartsengel ‘orde op zaken stelt’, zal bij politiek correcte modelburgers ongetwijfeld aanleiding geven tot geëngageerde discussies, maar wellicht niet vanuit een ‘gewone’ telefooncel!
Genre: thriller, crime
Jaar: 2002
Regisseur: Joel Schumacher
Cast: Colin Farrell, Forest Whitaker, Kiefer Sutherland, Katie Holmes, Radha Mitchell
Land: Verenigde Staten
Speelduur: 81 minuten