Subscribe Now
Trending News

Blog Post

Cannes: een blik achter de schermen van de Marché Du Film
Logo Festival De Cannes (c) Festival De Cannes
Festivalblog

Cannes: een blik achter de schermen van de Marché Du Film 

Het filmfestival van Cannes is veel meer dan de hoofdcompetitie waarin een 20-tal films strijden voor de prestigieuze Gouden Palm. Ook in de nevencompetities (Un Certain Regard, Semaine de la Critique en ACID) kan je parels ontdekken en daarnaast zijn er nog tal van galapremières buiten competitie, maar het gros van de bezoekers is er voor de Marché du Film. De filmbeurs trok in 2023 maar liefst 14.000 geaccrediteerden aan. Een pak meer dan de bijna 5000 journalisten die het reguliere festival bijwonen.

De Marché du Film kan je vinden in het Palais des Festivals, een gigantisch congrescentrum aan de beroemde Croisette van Cannes. Vroeger nam de Marché 3 verdiepingen in beslag, maar sinds Covid toesloeg en de Russen de toegang tot het filmfestival werden ontzegd, gebruikt men de kleine bovenverdieping niet meer. Nog steeds vallen er meer dan genoeg afgewerkte films en net op poten gezette producties te ontdekken op de bijna 300 beursstanden van sales agents, producenten of belangenverenigingen.

Een algemene structuur of logische indeling van de beurs is er niet, maar sommige standhouders verenigen zich wel bewust per land, regio of genre. Zo bundelden de Thaise spelers hun krachten in één opvallende stand en viel het ook op dat alle Japanse en Zuid-Koreaanse bedrijven in dezelfde hoek te vinden waren. De genrefestivals pakten dan weer voor het eerst uit met een knap gemaakt Fantastic Pavilion dat moest dienen als ontmoetingsplaats voor festivals en sales met een voorliefde voor horror, fantasy en sciencefiction.

“Ontmoetingsplaats” is misschien wel het sleutelwoord voor de ganse Marché. Je kuiert er rond, bekijkt wat posters en dat leidt spontaan tot een conversatie met de standhouders. Businesskaartjes worden uitgewisseld en vaak zit je even samen om enkele trailers te bekijken, films te bespreken en afspraken te maken over screeners of potentiële aankopen. Na enkele uren heb je een tas vol flyers en in een mailbox vol links met de films om na het festival te bekijken.

Op de Marché zelf kan je ook films bekijken. Er zijn een 15-tal bioscoopzaaltjes te vinden in het Palais. In sommige zalen kan je vrij binnen, maar voor andere vertoningen heb je dan weer een uitnodiging nodig of mag je enkel binnen als je een grote filmbons bent met een priority badge. Verwacht ook niet dat je daar in alle rust kan genieten van een film. Het is er vaak een komen en gaan van badgehouders die 15 of 30 minuten van een film meepikken en op basis daarvan al beslissen of het een film is die ze gaan aankopen of volledig links zullen laten liggen. Bij je eerste vertoningen op de Marché is dat behoorlijk wennen.

De Marché beperkt zich trouwens niet alleen maar tot het Palais. De grote spelers (een 70-tal dit jaar) huren een appartement aan de Croisette om daar hun zaken te regelen. Je kan er ook niet naast kijken. Als je over de promenade wandelt , dan zie je aan vele terrassen een banner hangen van de maatschappij die het heeft afgehuurd. Wil je weten wat deze spelers in petto hebben, dan plan je vooraf een meeting en bel je op het afgesproken uur aan. Spontaan aankloppen heeft vaak geen zin.

Een overzicht van de zaken die beklonken worden op de beurs en in de appartementen kan je dagelijks lezen in de vakbladen. Elke ochtend kan je o.a. Screen Daily, The Hollywood Reporter of Variety gratis meenemen uit de lectuurrekken aan de verschillende ingangen van de Marché du Film.

Een derde luik van de Marché bevindt zich langs de kust waar je het zogenaamde International Village kan bezoeken. Een 60-tal landen heeft er een eigen paviljoen waar de nieuwste producties van het land in kwestie in de verf worden gezet. Tegelijkertijd probeert men ook het land of de regio te verkopen als de ideale filmlocatie en buitenlandse investeerders te lokken met subsidies en andere steunmaatregelen. Het is ook in dit internationale dorp dat je moet zijn om in Cannes goedkoop te eten en drinken. Elke dag zijn er daar meerdere recepties en happy hours die je kan afschuimen. Zodra je een Marché-badge hebt aangeschaft beginnen de uitnodigingen voor dergelijke netwerkevenementen toe te stromen.

Zo’n badge kost trouwens ongeveer 400 euro als je er snel bij bent en nog 100 euro meer als je de early bird deadline gemist hebt. Je kan er niet alleen de Marché mee bijwonen, maar alle andere competitiefilms bekijken. Men organiseert zelfs op het einde van het festival een aantal hernemingen voor badgehouders die de toppers van de eerste week hebben gemist.

Related posts