Subscribe Now
Trending News

Blog Post

DEEP IMPACT
TEA LEONI in DEEP IMPACT (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

DEEP IMPACT 

Aan rampenfilms was er in de jaren 90 absoluut geen gebrek. In 1998 had je er zelfs twee die sterk op elkaar leken : Deep Impact en de Bruce Willis-film Armageddon die veel beter scoorde aan de kassa dan het rampenvehikel van Mimi Leder. Nadien maakte ze met George Clooney en Nicole Kidman nog The Peacemaker, maar na twee flops op rij liet ze het regisseren voor wat het was. Voor DOP’er Dietrich Lohmann, die net voor de release van de film stierf werd Deep Impact zelfs zijn laatste wapenfeit.

De filmtitel dien je vrij letterlijk te nemen, want een jonge scholier Leo Biederman (Elijah Wood) ontdekt met zijn telescoop dat een komeet met een omvang van zo’n 11 kilometer op de aardbol dreigt te botsen met alle tragische gevolgen. In tijden van wanhoop worden natuurlijk alle vijandige bruggen opgeblazen en een Amerikaans-Russisch team wordt het heelal ingestuurd om met een lading kernbommen korte metten te maken met de komeet.

Op zich best wel een leuke start, en iets wat in de handen van een Roland Emmerich nog een genietbare film zou kunnen opleveren – al was het maar omdat de vernietiging van onze planeet op een groot scherm er altijd wel spectaculair uitziet – alleen neemt Mimi Leder veel te dwaze saaie verhaalbeslissingen die deze twee uur durende film de vernieling inrijden.
Oorspronkelijk wilden de producers Richard D. Zanuck en David Brown Steven Spielberg – met wie ze in 1975 Jaws hadden gemaakt – op de regiestoel en wel voor een remake van de gelijkaardige B-film When Worlds Collide uit 1951. Spielberg had echter andere plannen en beperkte zich voor Deep Impact tot de taak van uitvoerend producer. Jammer voor de filmfans, want wees er maar zeker dat dit rampengeval er in de handen van Spielberg er zowel beter als anders had uitgezien.

MORGAN FREEMAN
MORGAN FREEMAN in DEEP IMPACT (c) The Movie Database (TMDB)


Een van de verplichte sjablonen van een rampenfilm is dat de kijker eerst vertrouwd moet raken met een paar aardbewoners zodat het hen iets kan schelen of ze de end credits wel of niet halen en het is daar waar het schoentje compleet wringt. Meer dan één derde van de film spitst zich toe op de televisiejournaliste Jenny Lerner (Téa Leoni met Sharon Stone-look) die zich vastbijt in het ontslag van een minister, wat iets te maken zou hebben met het bedriegen van zijn vrouw, maar het Witte Huis denkt dat de journaliste meer te weten is gekomen over de komeet – wat niet is – en om ervoor te zorgen dat zij geen paniek zaait wordt ze de journalistieke rechterhand van President Beck.

Deze laatste wordt vertolkt door Morgan Freeman. Een acteur die best wel geschikt is om de president van het Amerikaanse volk te spelen, maar in Deep Impact slaat hij toch wel de bal mis. Morgan Freeman ging zelfs zo ver dat hij wilde dat zijn presidentspersonage een oorbel zou dragen, maar dat zag Mimi Leder niet zitten. Wel zien we de wereldleider met opgestroopte mouwen waarbij je zijn tatoeages kan zien waardoor hij een alledaagse uitstraling kreeg. Er is niks mis mee met een president met tatoeages, maar wel één die iedere toespraak omtovert tot een gebed en daar zit de film godbetert vol mee.

DEEP IMPACT
DEEP IMPACT (c) The Movie Database (TMDB)


Ook de romance tussen de twee tieners Leo Biederman (Elijah Wood) en Sarah Hotchner (Leelee Sobieski) is vrij potsierlijk. Dat wisten de makers van bij het begin want tijdens
de sneak preview waren de reacties van het testpubliek zo negatief hierop dat men deze
scènes drastisch moest gaan inkorten. Een ander deel van het verhaal speelt zich in het ruimtetuig af dat onder leiding staat van Robert Duvall, een waterval vol patriottische lege woorden.

Blijft nog over die special effects, want de poster laat er geen twijfel over bestaan dat de komeet effectief zal inslaan en ook die zijn allesbehalve overtuigend. Slechte CGI waarbij heel New York weggeveegd wordt al was het gewoon een stuk karton dat opgevouwen wordt. Deep Impact zal de weinig kritische filmkijker misschien net nog weten te boeien, maar voor anderen – Fast Forward incluis – is het een nutteloze rit geworden. 

GENRE: rampenfilm
JAAR: 1998
REGISSEUR: Mimi Leder
CAST: Robert Duvall, Téa Leoni, Elijah Wood, Vanessa Redgrave, Maximilian Schell, Morgan Freeman
LAND:  USA

Related posts