Subscribe Now
Trending News

Blog Post

DE KEUZE VAN STATTEN ROEG EN SUNITA SOLIAR
STATTEN ROEG en SUNITA SOLIAR (c) Stijn Huyghe + Razor Reel Flanders Film Festival
De keuze van

DE KEUZE VAN STATTEN ROEG EN SUNITA SOLIAR 

Statten Roeg en Sunita Soliar zijn niet alleen getrouwd, ook maken ze samen films. Toen het echtpaar in Brugge tijdens Razor Reel Flanders Film Festival hun laatste kortfilm Spoor – een must! – kwam voorstellen greep Fast Forward de kans om hen te vragen naar hun keuze!

THE FALLEN IDOL (Carol Reed en Graham Greene)
The Fallen Idol uit 1948 is de film die Carol Reed en Graham Greene het jaar voor The Third Man maakten. Het is waarschijnlijk een beetje overdreven om hem vergeten te noemen. De film werd destijds bejubeld, zowel Reed als Greene werden genomineerd bij de Oscars en wonnen de prijs voor Beste Britse Film bij de BAFTA’s, maar hij is zeker overschaduwd door hun latere samenwerking. Het gaat over de verwaarloosde jonge zoon van een ambassadeur die een sterke band opbouwt met de butler van zijn vader, Baines, gespeeld door Ralph Richardson, die een affaire heeft met een secretaresse van de ambassade. De jongen begrijpt niet wat er aan de hand is of waarom Baines zich zo vreemd gedraagt, wat tot nare gevolgen leidt. De film heeft zo’n duidelijke emotionele inzet en slaagt er ongelooflijk goed in om de misverstanden van de personages te begrijpen. Het is een boeiend moreel en menselijk verhaal en een geweldig stukje klassieke film. Het is een van onze favoriete films en die verdient om bekender te worden.



A PAGE OF MADNESS (Teinosuke Kinugasa)
A Page of Madness van Teinosuke Kinugasa was lange tijd letterlijk vergeten. Het is een stomme Japanse film uit 1926 waarvan men dacht dat hij verloren was gegaan, totdat de regisseur in 1971 een print vond in zijn opslagplaats. Daarna werd hij gerestaureerd en opnieuw uitgebracht. De film maakt deel uit van een Japanse expressionistische beweging genaamd Shinkankakuha (School of New Perceptions) en maakt gebruik van elke camera, montage en optische truc die op dat moment beschikbaar was om bizarre en opvallende beelden te creëren die een gevoel van buitenaardse waanzin overbrengen. Het is ook een van de beste evocaties van het innerlijke, subjectieve leven ooit op film gezet.



NOROI: THE CURSE (Kōji Shiraishi)
Noroi: The Curse van Kōji Shiraishi is echt een goede found footage film uit de jaren 90, het hoogtepunt van het J-Horror-tijdperk, die op de een of andere manier door de mazen van het net is gevallen. Blijkbaar was er een probleem met de rechten, want de film is nooit uitgebracht op dvd of Blu-ray buiten Japan, maar was lange tijd gratis beschikbaar op YouTube, gewoon geüpload door een willekeurige fan. Hij staat nu op Shudder. De film heeft iets heel verontrustends, is chaotisch en geeft een paranoïde sfeer van samenzwering en waanzin weer. Als er geen juridische problemen waren geweest, waren we er zeker van dat deze film gezien zou worden als de gelijke van The Ring, Dark Water, The Grudge en Audition.



AU RENDEZ-VOUS DE LA MORT JOYEUSE (Juan Luis Buñuel)
Au rendez-vous de la mort joyeuse uit 1973 is een film van Juan Luis Buñuel, shout out naar de nepo-baby’s! Dit is de meest echt obscure film op dit lijstje en werd oorspronkelijk voor televisie gemaakt, maar hij is de moeite waard om op te sporen en is gratis beschikbaar op het Internet Archive. Het is een spookhuisfilm die zich afspeelt op het Franse platteland. Het begint op de normale manier, met een stel dat een droomhuis koopt, maar geplaagd wordt door vreemde gebeurtenissen die zich richten op hun tienerdochter. Uiteindelijk komt er een tv-ploeg opdagen om de paranormale gebeurtenissen te documenteren en er ontstaat een extreme chaos. De schrikaanvallen en griezelige gebeurtenissen zijn erg goed ontworpen en uitgevoerd en het is eerlijk gezegd verontrustend. We hebben een theorie dat Steven Spielberg deze film moet hebben gezien en erdoor beïnvloed moet zijn, want elk memorabel decorstuk in Poltergeist lijkt sterk op deze film, en als hommage is dit het grootste compliment dat een kunstenaar een ander kan wensen. Er zit ook een rol in van Gerard Depardieu in van zijn beginperiode. Ik wou dat Buñuel Jr. meer films had gemaakt.


CASTLE OF PURITY (Arturo Ripstein)
Castle of Purity uit 1973 van Arturo Ripstein is nog zo’n film die nog niet helemaal vergeten is. Ripstein is erg bekend in Mexico, heeft veel Ariel-awards gewonnen en is drie keer genomineerd voor de Palme d’Or. Maar desondanks dat heeft hij zijn status buiten Mexico niet kunnen waarmaken. Ripstein is een van de zeldzame regisseurs die tot op hoge leeftijd films van hoge kwaliteit bleef maken. Zijn meest recente film, La Calle de la Amargura, is een van zijn beste. Castle of Purity gaat over een man die zijn familie gevangen houdt in een afbrokkelend herenhuis in Mexico-Stad door hen te vertellen dat de buitenwereld slecht is. Binnen maakt de familie rattengif om de rekeningen te betalen. De verstikkende sfeer van controle en het letterlijke en het symbolische gif geven de film een akelige, onaangename kwaliteit op de best mogelijke manier.


ENGLISH VERSION

Not only are Statten Roeg en Sunita Soliar married, they also share the same enthusiasm to make films with each other. When the two directors were invited in Brugges at Razor Reel to present their latest short feature Spoor, Fast Forward took the change to ask them about their five movie gems…

THE FALLEN IDOL (Carol Reed en Graham Greene)
The Fallen Idol (1948) is the film that Carol Reed and Graham Greene made the year before The Third Man. It is probably a bit of an exaggeration to call it forgotten. It was celebrated at the time, with both Reed and Greene being nominated for Oscars and winning Best British Film at the BAFTAs, but it has certainly been overshadowed by their subsequent collaboration. It is about the neglected young son of an ambassador who forms a strong attachment with his father’s butler, Baines, played by Ralph Richardson, who is having an affair with a secretary at the embassy. The boy doesn’t understand what is going on or why Baines is behaving so strangely, which leads to dire consequences. The film has such clear emotional stakes and manages the audience’s understanding of the characters’ misunderstandings incredibly well. It is an engaging moral and human story and a great piece of classic movie making. It is one of our favourite films and really deserves to be better known.

A PAGE OF MADNESS (Teinosuke Kinugasa)
A Page of Madness by Teinosuke Kinugasa was literally forgotten for a long time. It is a silent era Japanese film from 1926 that was thought to be lost, until the director found a print in his storehouse in 1971. It was then restored and re-released. It is part of a Japanese expressionist movement called Shinkankakuha (School of New Perceptions) and uses every camera, editing and optical trick available at the time to create bizarre and striking images that really convey a sense of otherworldly madness. It is also one of the best evocations of the interior, subjective life ever put on film.

NOROI: THE CURSE (Kōji Shiraishi)
Noroi: The Curse by Kōji Shiraishi is a really good found footage film from the 90s/00s high point of the J-Horror era that somehow fell through the cracks. Apparently there was some sort of rights issue, because it was never released on DVD or Blu-Ray outside of Japan, but was available for a long time for free on YouTube just uploaded by a random fan. It is now on Shudder. There is something very unsettling about the film, it is chaotic and really captures a paranoid mood of conspiracy and madness. If it hadn’t been for whatever legal troubles plagued it, we are sure that this film would be seen as the equal of The RingDark WaterThe Grudge and Audition.

AU RENDEZ-VOUS DE LA MORT JOYEUSE (Juan Luis Buñuel)
Au rendez-vous de la mort joyeuse (1973) is a film by Juan Luis Buñuel, shout out to the nepo-babies! This is the most truly obscure film on the list and was originally made for television, but it is well worth tracking down and is available for free on the Internet Archive. It is a haunted house film set in the French countryside. It starts in the normal way, with a couple buying a dream house, only to find themselves plagued by strange events that focus on their teenage daughter. Eventually a TV crew show up to document the paranormal occurrences and extreme chaos ensues. The jump scares and uncanny events are very well designed and executed and it is honestly unsettling. We have a theory that Spielberg must have seen it and been influenced by it, because every memorable set piece in Poltergeist seems heavily indebted to this earlier film, and if homage is the greatest compliment one artist can pay another, that should be enough of an endorsement for anybody! It also has an early appearance from Gerard Depardieu. I wish Buñuel Jr. had made more films!

CASTLE OF PURITY (Arturo Ripstein)
Castle of Purity (1973) by Arturo Ripstein is another film that is not quite forgotten. Ripstein is well known in Mexico, has won many Ariel awards and been nominated for the Palme d’Or three times. But, despite this, it doesn’t feel like his stature is quite what it should be outside of Mexico. So in a way this is a general recommendation of Ripstein as all his films are worth watching, and he is one of the rare directors who kept producing high quality films into old age. His most recent film, La Calle de la Amargura, is one of his best. Castle of Purity is about a man who keeps his family trapped inside a crumbling mansion in Mexico City by telling them that the outside world is evil. Inside, the family make rat poison to pay the bills. The stifling atmosphere of control and the literal and symbolic poison give the film a nasty, unpleasant quality in the best possible way.

Related posts