Subscribe Now
Trending News

Blog Post

DE KEUZE VAN ROB VAN EYCK
De keuze van

DE KEUZE VAN ROB VAN EYCK 

Rob Van Eyck (geboren in Zichem, 1939) is een lieve man met een groot hart. Hij is tevens scenarist, maar vooral een straffe anti-mainstream Belgisch visionair filmmaker, die als een van de eerste ‘eigen’ cultregisseurs, nationale en internationale vermaardheid verwierf. Hij regisseerde in de periode van 1969 en 2013 twaalf langspeelfilms (doorgaans over ophefmakende en controversiële thema’s) en vijf kortfilms. Van Eyck was tijdens zijn veelbesproken carrière zeker nooit vies om af en toe grove stunts uit te halen.

Zo zette hij in 1972 Cannes op stelten door zijn eerste speelfilm Ontbijt Voor Twee in brand te steken op de trappen van het paleis omdat de organisatoren weigerden de film te vertonen. Maar liefst 75.000 euro ging in enkele minuten in vlammen op. In 2001 komt zijn film The Afterman in het nieuws omdat de film volgens hem illegaal op internet wordt verspreid. Gevolg daarvan is dat de film werd verkocht aan 37 landen en bekeken werd door meer dan 60 miljoen filmliefhebbers.

In de laatste The Afterman-prent prijkt op de filmaffiche opvallend de naam Paris Hilton. Volgens Van Eyck maakt de hippe hotelerfgename haar opwachting in zijn film. Uiteraard handelde het over een zekere Kim Verdonck, een Brasschaats evenbeeld van la Hilton.

Op 11 september 2002, de dag waarop de hele wereld de aanslagen in New York herdacht, lanceerde hij een casting voor zijn tweede The Afterman, waarbij hij expliciet op zoek ging naar een dubbelganger van Osama Bin Laden. Een controverse die zelfs de aandacht trok van CNN en BBC.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Rob Van Eyck het buitenbeentje onder de Vlaamse cineasten, l’enfant terrible van de Belgische cinema en de schrik van de toenmalige filmverdelers, werd genoemd.  Het is echter al jaren stil rond Rob Van Eyck, maar speciaal voor Fast Forward wou hij toch participeren aan onze rubriek ‘De Keuze van’, al weigert hij om zijn geselecteerde films te voorzien van commentaar omdat volgens hem ‘zijn’ gekozen filmtitels op zich boekdelen spreken. En wie zijn wij om hem tegen te spreken?






Related posts