De Amerikaanse actrice Diane Keaton, de ster van Annie Hall, kon zowel komedie als heftig drama aan. Die veelzijdigheid heeft haar een lange carrière bezorgd. Dat ze een unieke persoonlijkheid was, staat buiten kijf. Hoe verklaar je anders dat Woody Allen, Warren Beatty en Al Pacino zo diep onder de indruk van haar waren. Dit gesprek dateert van 2003 toen ze een nieuw hoogtepunt beleefde. Ze mocht immers Jack Nicholson van antwoord dienen in de romantische komedie Something’s gotta give en kreeg er nog een Oscarnominatie voor ook. Maar Keaton bleef daar zeer nuchter bij. Ze was dus zeker niet de persoon die geloofde dat een radio vol kleine mannetjes steekt, iets wat Woody Allen ooit over haar vertelde.
Denken aan Diane Keaton haalt onmiddellijk Annie Hall voor de geest…
Weet je dat ik eigenlijk Diane Hall heet? Annie Hall was een fenomeen. Die prent betekende de grote doorbraak voor Woody (Allen) en veranderde de manier van hoe je een komedie moest maken. Een vrij revolutionaire film.
U werd meteen zeer bekend. Bovendien kwam u van The Godfather-films en hitkomedies met Woody zoals Play it Again, Sam, Sleeper en Love and Death. En dan was er die Oscar…
Het was een leuke periode. Ik weet dat ik toen een idioot was, maar ik heb me wel geamuseerd. De Oscars waren toen ook leuk. Maar er was veel minder belangstelling van de pers voor dan nu. Het heel evenement is werkelijk enorm geworden. Maar dat heeft te maken met de verandering van het communicatielandschap. Ik heb die Oscar altijd wel als iets heel belangrijk gezien. Je krijgt er immers meer werk door met betere mensen.
Wanneer gaat u nog eens werken met Woody Allen ?
Ik sta klaar om met hem te werken. Hij moet maar roepen. Hij is mijn dikke vriend. Maar ik denk dat zijn verbeelding zo enorm en veelzijdig is dat ik daar momenteel niet in pas. Ik denk dat hij voorlopig geen rollen heeft voor mij. Misschien wil hij me niet. Ik weet het niet. Maar ik ben nog altijd dol op hem.
Sinds Annie Hall heeft u steeds hetzelfde pad gevolgd: schipperen tussen een komedie zoals Manhattan en een drama zoals Looking for Mister Goodbar…
Klopt. Maar de donkere drama’s werden helaas gefnuikt door het lichtere werk. Men zet altijd zijn geld op één enkele film. Enkele jaren later gebeurde het opnieuw. Reds schoof Shoot the Moon opzij.

Uw meest recente film is Something's Gotta Give. Daarin moet u enkele seconden spiernaakt rondlopen…
Ja, het stond gewoon in het script. Och, wie maalt er om. Zo belangrijk is het niet. Iedereen praat er wel over. Het is interessant, maar eigenlijk toch ook weer niet. In Amerika maken ze zich meer zorgen over het gevloek dan om het bloot. Ik geloof dat we twee fucks hebben. Ik mag fuck zeggen en Jack ook, denk ik. Maar fuck zeggen is veel erger dan het naakte lichaam van een vrouw. (kijkt naar de affiche). Ja, de film is PG13. Dat betekent twee fucks. Al die heisa om wat vloeken of bloot. Neem nu die blote borst van Janet Jackson. (doet of ze in slaap valt). Zo vermoeiend en vervelend om daarover te moeten horen. Op tv zullen ze mijn naakt moment zeker wegknippen. Vreemd allemaal.
Kon u het vinden met Jack Nicholson?
Ik mag hem enorm. Spijtig toch dat ik niet meer met hem heb gewerkt. We zaten samen in Reds, maar daarna was er geen project meer voor ons beiden. Zeg nu zelf. Waar zat er een rol voor mij in As Good as it Gets ? Zo gaat het nu eenmaal in de filmbusiness.
Nu u het over Reds heeft: wat is het probleem met Warren Beatty (een van de ex-lieven van Keaton)? Waarom werkt hij zo weinig?
Ik weet het. Warren heeft moeite om een beslissing te nemen. Hij kan maar geen knopen doorhakken. Waarom werkt hij niet meer? Ik zeg het hem vaak. Jij moet werken, werken, werken…. We hebben allemaal te kampen met problemen. Ik zou met plezier ruilen voor zijn problemen. Want hij is een briljante kerel.
U maakt kans op een tweede Oscar. U heeft het gemaakt. Hoe staat u tegenover de vele vrouwen van boven de veertig die niet aan de bak komen ?
Het blijft een gevecht voor hen. Hoeveel actrices van mijn leeftijd hebben het gemaakt ? Twintig ? Het probleem is dat iemand die het nog niet gemaakt heeft op haar veertigste of vijfenveertigste uit de boot valt. Da’s het ergste. Je hebt al die actrices van vijfendertig en ouder die al weten dat ze afgedaan hebben in films. Het is niet zo dat er minder rollen zijn voor Meryl, Sissy, Jessica, Barbra, Goldie, Cher of Susan. Want zij hebben de kans gekregen en konden blijven. Maar veel andere actrices hebben geen grote kans gekregen.
Hollywood is ongevoelig…
In Hollywood voelt men zich veilig met wat men kent. Ze haten hun filmsterren, maar tegelijkertijd zijn ze er dol op. Ze willen daar slechts een ding: bekende mensen. Ze willen zeker niet experimenteren en dat is spijtig. Zeker wanneer je ouder wordt. Ze willen wel eens experimenteren wanneer je jonger bent… tot je het gemaakt hebt. En dan moet je hetzelfde blijven doen. Wie het niet gemaakt heeft, is niets. Dat is zeer hard voor een acteur.

Wanneer gaat u nog eens regisseren ? Unstrung Heroes was mooi.
Dank u. Ik heb na Unstrung Heroes nog een andere film gemaakt, Hanging Up. Maar die film was geen succes en het neemt een volledig jaar in beslag om een film te regisseren. Daarbij is het voor mij niet zo gemakkelijk om een project vast te krijgen. Ik wil voorzichtig zijn, vooral nu mijn laatste film zo’n slechte was (lacht). Hanging Up was meer een studiofilm en moest een komedie zijn. Maar de humor werkte niet. Waar ik wel goede herinneringen aan heb, is Walter Matthau. Dat was zijn laatste film. Hij was fantastisch. Ik weet nog dat ik tegen hem zei: ‘Vergeet het script, klets er maar op los.’ Ik denk dat hij groots was.
U heeft al die beroemde ex-boyfriends gehad. Vreemd dat u nooit getrouwd bent geweest.
Ze hebben me nooit gevraagd. En ik zat nooit in een situatie dat ik me honderd procent veilig voelde. Je moet zoiets zeer doordacht beslissen. Trouwens, indien je trouwt en je moet achteraf scheiden, wordt dat meestal een zeer dure affaire, voor de man. Mijn advies is voor mannen die willen trouwen en denken dat ze ooit zullen scheiden: houd je geld zelf bij. Mensen willen trouwen, maar denken nooit na over alle invloeden in de loop van hun leven. Hoe kan je geloven dat je een heel leven met iemand zal optrekken? Het is zo’n zeldzaam iets. Mensen zouden praktischer moeten zijn. Misschien dat het werkt, maar wie zegt dat je over tien jaar dezelfde smaak gaat hebben. Tenzij… jouw morele waarden zo rotsvast in je gebakken zitten, dat je vriendschap naar waarde kan schatten. Want ik denk dat vriendschap koppels beter bijeenhoudt dan seks. Het gaat om een gedeelde visie van hoe je door het leven wil. Mensen raken vaak te snel verstrikt in een romance zodat ze er geen zicht meer op hebben. Ze zitten dan vast in een web. De prijs die je uiteindelijk betaalt is dan ook immens hoog.
Bent u ooit op zoek gegaan naar jongere mannen?
Ik heb geen ervaring met jongere mannen. Je ziet het trouwens niet zo veel: oudere vrouwen met jongere mannen. Ik denk eerlijk gezegd dat vrouwen zo’n relatie niet willen. Want als vrouwen iets echt willen, gaan ze ernaar op zoek. En in dit geval doen ze het niet. Ik denk dat in de meeste gevallen rijpere vrouwen geen zin hebben in jonge ventjes.
U heeft twee adoptiefkinderen. Weten ze goed wat u doet?
O ja, ik neem ze overal mee op de set, behalve wanneer ik een naaktscène doe (lacht).