Frêle, bescheiden, timide, schichtig, maar lief, vriendelijk en charmant, is een trits aan bijvoeglijke naamwoorden die voortreffelijk passen bij de in Firenze geboren en contemporaine Italiaanse filmkomeet Alba Rohrwacher (Giorni E Nuvole, Mio Fratello È Figlio Unico, Caos Calmo, Il Papà Di Giovanna, Cosavogliodipiù en Io Sono L’amore).
Wij ontmoeten haar voor een ‘intervista amichevole’ naar aanleiding van La Solitudine Dei Numeri Primi (Saverio Costanzo’s verfilming van de succesvolle roman: De Eenzaamheid van de Priemgetallen van Paolo Giordano). Ze is perfect gecast in de rol van de broze Alice Della Rocca. Haar schitterende prestatie levert haar ongetwijfeld een lidkaart op voor het selecte clubje van internationale filmdiva’s.
De laatste drie jaar heb je maar liefst in 15 films geacteerd, slaap jij ooit?
Alba: (bedeesd glimlachje) Je overdrijft, denk ik. Heb ik werkelijk zo veel films gedaan (slaat beide handen voor haar gezicht)!? Ik weet dat ik heel naarstig bezig ben geweest zowel in film als op het toneel, maar het is de eerste keer dat iemand me aantoont dat ik zó druk in de weer ben geweest.
Wil je me soms duiden dat het Europese publiek de jongste jaren een overkill aan Rohrwachter te slikken heeft gekregen (lacht schalks)? Mijn recentste films zijn kwalitatief belangrijker en hebben ook een grotere internationale uitstraling en dat is voor mij het scharniermoment om het rustiger aan te doen. Mijn besluit staat vast: ik neem vanaf nu pakweg nog een tweetal ‘grote’ rollen per jaar aan. Ondertussen heb ik het geluk om mijn projecten zorgvuldig te kunnen selecteren.
Hoe ben je betrokken geraakt in La Solitudine Dei Numeri Primi?
Alba: Zo’n kleine twee jaar voor er sprake was om het boek te verfilmen, had ik de bestseller al gelezen. Wat een boek! Ik was aangeslagen en meteen een fan. Toen ik een belletje kreeg om een auditie te doen voor de hoofdrol, was ik dol van vreugde, niet alleen omdat ik het boek zo graag las, maar ook omdat Costanzo’s visie totaal verschillend was aan Giordano’s standpunt. Ik ben heel tevreden dat ik aan dit boeiende project heb mogen meewerken en ik heb als actrice écht mijn uiterste best gedaan, me volledig gegeven. Ik hoop dat je dat merkt op het scherm. Is het een overtuigende vertolking geworden?
Absoluut! Een welgemeende en oprechte proficiat.
Alba: Grazie mille (knipperend met beide oogleden).

Wat zijn volgens jou de belangrijkste verschillen tussen de roman en de film?
Alba: De sfeer en de emoties zijn congruerend. In de film is de narratieve chronologische structuur anders en alles draait rond de twee hoofdpersonages die door Costanzio bovendien nog eens flink zijn aangescherpt. Hij genoot trouwens de volle vrijheid én kreeg ook de volledige medewerking van Giodano. Ze hebben alles onderling gedetailleerd overlegd en beiden hadden 100% respect voor hun mutuele differentiërende interpretaties. Een dergelijke artistieke manier van werken, is volgens mij de enige manier waarop een bestseller is te vertalen naar het grote scherm. Het zijn twee van elkaar verschillende én op zich staande meesterwerken.
Ondanks je jonge leeftijd het je al kunnen samenwerken met ronkende namen zoals Silvio Orlando, Hippolyte Girardot, Marisa Berensen, Nanni Moretti, Roman Polanski, Isabella Rossellini en recent nog met Tilda Swinton. Hoe is het werken met dergelijke celebrity’s?
Alba: Leuk. Het zijn collega’s die hun werk ernstig nemen, maar iedereen is anders. Ik heb veel opgestoken van hun gedogen ervaring en de manier waarop dergelijke doorwinterde acteurs hun personages benaderen. Tilda Swinton heeft een grote indruk op mij gemaakt. Zij neemt veel initiatief, communiceert vlot en doelgericht, werpt zich energiek op het project, neemt de cast en de regisseur mee in haar dynamische en constructieve werkattitude. Het is een zeer intelligente vrouw met een sterke persoonlijkheid.
Zijn er regisseurs waar je in de toekomst absoluut mee aan de slag zou willen gaan?
Alba: Ja, maar je zult me niet geloven: het is mijn droom om ooit te worden geregisseerd door de gebroeders Dardenne (kort hoofdknikje en glimlach).