Als kind was Joachim Huveneers geobsedeerd door film. Na het afronden van zijn studies audiovisuele techniek en audiovisuele kunsten, scenario en film (master) kwam hij bij verschillende projecten terecht zoals promo’s, aftermovies, muziekvideo’s en multicam-opname, maar ook kortfilms. Een daarvan, The Last Day, wordt dit jaar vertoond op Razor Reel in het kader van Belgica Obscura. Reden om Joachim zijn vijf filmtips te vragen, toch?
Joachim: “Het was geen eenvoudige opgave om slechts vijf films te selecteren. Alhoewel er talloze onbekende pareltjes zijn die absoluut meer aandacht verdienen, heb ik besloten om mijn vijf favoriete films, die allemaal welbekend zijn, met je te delen.”
ONCE UPON A TIME IN THE WEST
Deze film is al 18 jaar (de eerste keer dat ik hem zag) lang mijn favoriete film vanwege zijn unieke karakter. Bij mijn eerste kijkervaring verwachtte ik eigenlijk een voortzetting van Sergio Leone’s Dollars-trilogie. Maar wat ik kreeg, was een cinematografisch meesterwerk dat al mijn verwachtingen overtrof. Wat Once Upon a Time in the West voor mij zo bijzonder maakt, is de prachtige symboliek die de overgang naar een nieuw tijdperk illustreert, symbolisch vertegenwoordigd door de komst van de trein en de aanleg van het spoor. De film beweegt zich in een bedachtzaam tempo en de manier waarop off-screen muziek plotseling in het beeld wordt geïntroduceerd, creëert een unieke atmosfeer. Ennio Morricone’s magistrale muzikale score tilt de hele ervaring naar een nog hoger niveau. Sergio Leone’s kenmerkende stijl, met zijn weidse shots en intense close-ups, draagt bij aan de onmiskenbare charme van de film.
SEVEN SAMURAI (SHICHININ NO SAMURAI)
Akira Kurosawa is altijd een regisseur geweest waar ik diepe bewondering voor heb gekoesterd. Zijn vermogen om diepgaande verhalen te vertellen en complexe personages te ontwikkelen, is een blijvende bron van inspiratie. Seven Samurai is niet alleen zijn beroemdste werk, maar naar mijn overtuiging ook zijn meest briljante, mede dankzij de meesterlijke opbouw van het verhaal en de diepgaande ontwikkeling van de personages. Bovendien was deze film technisch gezien zeer vooruitstrevend voor zijn tijd, waarbij veel nieuwe filmtechnieken werden geïntroduceerd. De prachtige weidse shots en de manier waarop de personages zich ontwikkelen, waren een grote inspiratiebron voor andere regisseurs, waaronder Sergio Leone, die op zijn beurt de spaghettiwestern op de kaart zette met A Fistul of Dollars (eigenlijk een remake van Kurosawa’s Yojimbo). Toshiro Mifune had zich al bewezen als een getalenteerd acteur, maar na deze rol bereikte hij werkelijk onsterfelijkheid in de filmgeschiedenis. De impact van Seven Samurai strekt zich niet alleen uit tot de inhoud, maar ook tot zijn technische innovaties en blijvende invloed op de filmkunst.
BARRY LYNDON
Mijn relatie met Barry Lyndon was aanvankelijk niet zo liefdevol. Maar Stanley Kubricks films hebben de eigenaardige eigenschap om mijn favoriete Kubrick-film telkens te doen veranderen. Op een gegeven moment werd het echter Barry Lyndon (na mijn tweede kijkbeurt). Wat me uiteindelijk overtuigde, was Kubricks geduldige manier om het verhaal te vertellen. Het gebruik van de NASA-geleende lens met een diafragma van f/0,7 en de speciaal ontwikkelde cameramount waren kenmerkend voor Kubricks innovatie. Ik heb grote bewondering voor regisseurs die grenzen verleggen, en Kubrick deed dat in vrijwel elke film die hij maakte. Elke keer als ik een Kubrick-film bekijk, verbaas ik me over hoe fantastisch zijn films eruit zien. Denk bijvoorbeeld aan 2001: A Space Odyssey uit 1968; het is moeilijk te geloven dat deze film zo vooruitstrevend was in zijn visuele effecten, en dat in een tijd waarin CGI nog niet eens bestond.
TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY
James Cameron is een regisseur die altijd uitblinkt in het verleggen van grenzen op technisch gebied. Bij Terminator 2: Judgement Day bewees hij opnieuw zijn meesterschap op het gebied van vooruitstrevende visuele effecten, met de vloeibare T1000 als een onvergetelijk hoogtepunt. Als kind maakte deze film een grote impact op mij en dat gevoel is steeds bij me gebleven, waardoor de film tot op de dag van vandaag een van mijn absolute favorieten is. Dit geldt eigenlijk voor vrijwel elke film van James Cameron; ik ben steeds geboeid door zijn grootschalige AAA-producties. Cameron’s vermogen om de technologie van de film naar nieuwe hoogten te tillen is een bron van bewondering. Dit maakt elke nieuwe James Cameron-film een gebeurtenis waar ik reikhalzend naar uitkijk en altijd met grote verwachtingen geniet van zijn unieke visie op het witte doek.
INTERSTELLAR
Christopher Nolan is een regisseur die ik absoluut moest opnemen in deze lijst vanwege de persoonlijke impact die zijn films op mij hebben gehad. Sinds Memento wist ik dat ik deze regisseur in de gaten moest houden. Hoewel The Dark Knight lange tijd mijn favoriete Nolan-film was, heeft Interstellar gestaag aan invloed gewonnen bij elke herziening. De epische muzikale score van Hans Zimmer draagt in belangrijke mate bij aan de diepe emoties, terwijl de visuele pracht mijn zintuigen keer op keer prikkelt. Wat Interstellar voor mij zo bijzonder maakt, is hoe het complexe wetenschappelijke ideeën en theorieën op een begrijpelijke en meeslepende manier presenteert. En als liefhebber van A.I. in films kan ik niet anders dan onder de indruk zijn van de manier waarop Christopher Nolan dit onderwerp in de film integreert. Christopher Nolan heeft een onmiskenbaar talent om verhalen te vertellen die niet alleen het intellect uitdagen, maar ook het hart raken. Visueel zijn zijn films altijd verbluffend en het is bewonderenswaardig dat hij veel van zijn films in IMAX filmt, ondanks de onhandige grootte van de IMAX-camera’s.