Subscribe Now
Trending News

Blog Post

BLUE IS THE WARMEST COLOUR (LA VIE D’ADELE)
BLUE IS THE WARMEST COLOUR (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

BLUE IS THE WARMEST COLOUR (LA VIE D’ADELE) 

Er is ieder jaar wel iets aan de hand met de Gouden Palm-winnaar. De modale filmkijker begrijpt het niet, of hij ziet geen enkele reden waarom een film bejubeld wordt. In 2013 won La Vie D’Adèle en door al de controverse zou een mens wel eens durven vergeten dat het één van de allerbeste films ooit is. Ja, er komt heel wat bloot in voor, en ja, je kan in close-up zien hoe Léa Seydoux en Adèle Exarchopoulos elkaars lichaam bepotelen en aflikken. Sommige noemen het vulgaire porno, anderen vinden het gewoon een deel van het leven. Wat je ook denkt, een meisje dat de vagina van een ander meisje likt, is nog altijd mooier om te zien dan een of andere voetbalhooligan die een onschuldig iemand in elkaar ramt. Maar goed, La Vie D’Adèle is meer dan seks, en wie alleen maar over de blootscènes zeurt, heeft waarschijnlijk niets van de film begrepen.

ADELE EXARCHOPOULOS
ADELE EXARCHOPOULOS in BLUE IS THE WARMEST COLOUR (c) The Movie Database (TMDB)

Regisseur Abdellatif Kechiche haalde zijn inspiratie uit de strip Le Bleu Est Une Couleur Chaude van Julie Maroh. Persoonlijk hou ik meer van de Engelse titel (Blue Is The Warmest Colour) dan La Vie D’Adèle omdat die meer over de film zegt.

Adèle (Adèle Exarchopoulos) studeert literatuur. Als vijftienjarig meisje weet ze nog niet echt wat ze wil. Ze kan de knapste jongen van de klas krijgen, maar al vanaf de eerste kus voelt ze dat dit niet is waarop ze heel haar leven heeft gewacht. Alles verandert als ze op het stadsplein van Lille een meisje met blauw haar ziet. Adèle wordt vanaf de eerste blik verliefd op de oudere Emma (Léa Seydoux). Een gelukkig liefdesverhaal wordt het voor Adèle echter niet. Het jonge meisje worstelt niet alleen met haar lesbische geaardheid (zo durft ze het nooit aan haar ouders vertellen), maar haar wereld staat mijlenver af van die van tomboy Emma. Emma is een kunstenares die zich omringt met mensen die alles van kunst afweten, terwijl Adèle gewoon kleuteronderwijzeres wil worden en alleen maar Picasso kan opnoemen als men om haar favoriete schilder vraagt. De twee beginnen desondanks de verschillen toch een passionele liefde, maar al vanaf de eerste aanraking drijven de zwarte wolken binnen.

LEA SEYDOUX
LEA SEYDOUX in LA VIE D’ADELE (c) The Movie Database (TMDB)


La Vie D’Adèle is een liefdesverhaal zoals ze veel te weinig worden gemaakt. Dankzij de ijzersterke acteerprestaties zit je 180 minuten (jawel!) op het puntje van je stoel je af te vragen of Adèle voor eeuwig het hart van Emma zal kunnen winnen of niet. Naast een oerdegelijke scenario, profiteert deze film ook nog van de puike regie van Abdellatif Kechiche die zich ergens tussen de Dardenne-broers en François Truffaut situeert. Drie uur lijkt lang, maar er is geen seconde verveling. De kern van het verhaal (een lesbisch meisje dat twijfelt) is al duizend keer in holebifilms aan bod gekomen, maar nog nooit zo grandioos als hier. La Vie d’Adèle is trouwens geen holebifilm, het is cinema die op een eenzaam hoogtepunt staat en misschien wel de allerbeste film van de afgelopen tien (vijftien) jaar. Niet te missen.


GENRE: drama
JAAR: 2013
REGISSEUR: Abdellatif Kechiche
CAST: Léa Seydoux, Adèle Exarchopoulos, Salim Kechiouche
LAND: Frankrijk
SPEELDUUR : 179 minuten

Related posts