Subscribe Now
Trending News

Blog Post

MIJN REMBRANDT
MIJN REMBRANDT (c) The Movie Database (TMDB)
Documentaire

MIJN REMBRANDT 

Films en documentaires over kunstschilders waren er al in alle geuren en kleuren en maten en gewichten, doch zelden waren ze zo aanstekelijk, hartstochtelijk, bedwelmend, origineel en contemporain reëel als Oeke Hoogendijks Mijn Rembrandt. Na haar documentaires over het nieuwe Amsterdamse Rijksmuseum en het ‘huwelijksportret’ van Marten & Oopjen (in afmetingen de grootste portretten en beroemdste pendanten van meester Rembrandt van Rijn uit 1634), richt ze zich in Mijn Rembrandt specifiek op bevlogen wereldwijde kunstverzamelaars die bezeten zijn door de magie van de Hollandse meester en die zijn doeken koste wat het kost (letterlijk en figuurlijk) willen opkopen of aan hun collectie toevoegen.

MIJN REMBRANDT
MIJN REMBRANDT (c) The Movie Database (TMDB)


De gereputeerde Nederlandse documentairemaker Hoogendijk noemt haar nieuwste film een epische art-thriller. Ze geeft in Mijn Rembrandt inderdaad een fascinerend inzicht in wat het werk van Rembrandt zo bijzonder maakt en waarom zijn kunst mensen zo diep raakt. In deze documentaire word je als het ware deelgenoot van de intieme band tussen verschillende liefhebbers en ‘hun’ Rembrandt. Zo volgen we de zelfvoldane Amerikaanse miljardair-zakenman, investeerder en filantroop Thomas Kaplan die zich stort op het verzamelen van zo veel mogelijk Rembrandts – hij staat bekend als ’s werelds grootste privéverzamelaar van de werken van de meester – en zich het nobele doel stelt deze werken beschikbaar te maken in het publieke domein.

In visueel contrast staat dan de teruggetrokken hertog van Buccleuch – hij is een van de rijkste grootgrondbezitters van Europa – die in zijn majestueus kasteel in Schotland op zoek gaat naar meer intimiteit met zijn Lezende Oude Vrouw van Rembrandt. Ooit uit angst na een diefstal in zijn kasteel opgehangen op een ongeschikte hoge plek, roept hij nu de hulp in van Rijksmuseum-directeur Taco Dibbits om de ‘oude vrouw’ als een waar lid van de familie meer te betrekken bij zijn dagelijks leven. Wanneer de Franse zakenman, wijnbouwer, baron en kunstverzamelaar Éric de Rothschild beslist om met enige weemoed, maar wel voor een aanzienlijk bedrag, twee Rembrandts op de markt te brengen – de befaamde Marten en Oopjen-portretten – om zijn broer te helpen bij de afbetaling van diens schulden, is iedereen in het selecte milieu plotsklaps uit het veld geslagen.

MIJN REMBRANDT
MIJN REMBRANDT (c) The Movie Database (TMDB)


Dit is meteen het begin van een verbeten politieke strijd tussen het Rijksmuseum en het Louvre. Ook volgen we de aristocratische kunsthandelaar Jan Six als hij niet één, maar twee ‘nieuwe’ schilderijen van Rembrandt op het spoor lijkt te zijn. Deze zenuwslopende ontdekkingsreis lijkt zijn grootste jongensdroom waar te maken, maar Hoogendijks camera is er ook bij als zijn wereld ineen dreigt te storten als hij ervan wordt beschuldigd een afspraak met een andere kunsthandelaar te hebben verbroken. Hoogtijd om in te zoomen op de zogenaamde betrokkenheid van professor Ernst van de Wetering, zonder twijfel de grootste Rembrandt-kenner ter wereld, die moet beoordelen of de ontdekking van Jan Six een echte Rembrandt betreft en zich tegelijkertijd heel bewust is van de mogelijke gevolgen voor Six’ reputatie.

 Mijn Rembrandt is een heel interessante filmisch mozaïek van aangrijpende en passionele verhalen waarin de grenzeloze hartstocht voor Rembrandts schilderijen leidt tot dramatische ontwikkelingen en verrassende plotwendingen. Mijn Rembrandt is daarenboven een uitstekend voorbeeld dat documentaires over kunst niet per definitie saai, stoffig of oubollig hoeven te zijn. Integendeel want My Rembrandt is sterk opgebouwd, spannend en Hoogendijk mixt bovendien geraffineerd en stijlvol de diverse intrigerende plots vanuit een specifieke invalshoek waardoor je aan de hand van uitstekend camerawerk een uniek en biologerend inzicht krijgt op de exclusieve kunstwereld en zijn bezeten verzamelaars. Een Rembrandtje kopen?


Genre:  documentaire
Jaar: 2019
Regisseur: Oeke Hoogendijk
Cast: Eijk De Mol van Otterloo, Jan Six, Rose-Marie De Mol van Otterloo, Martin Bilj
Land : Nederland
Speelduur: 97 minuten

Related posts