Subscribe Now
Trending News

Blog Post

TIAGO TEIXEIRA
ANDY EDWARDS, PHILIPP MOROZOV & TIAGO TEIXEIRA (c) Tiago Teixeira
Interview

TIAGO TEIXEIRA 

Op vrijdag 25 oktober gaat Custom van Tiago Teixeira in première op Razor Reel. In zijn debuut vertelt de Braziliaan hoe een kunstenaarskoppel Harriet (Abigail Hardingham) en Jasper (Rowan Polonski) een bijverdienste hebben op een pornografische webcamsite. Op een dag krijgen ze van een mysterieuze klant de taak om een bizarre video op te nemen. Dat de film niet voor iedereen is, is een understatement. Maar wie houdt van experimentele avant-garde die buiten de lijntjes kleurt, is Custom een aanrader. Fast Forward sprak met regisseur Tiago Teixeira.

Custom is je debuut. Ik neem aan dat je behoorlijk zenuwachtig bent om te zien hoe alles uitpakt of laat je de dingen gewoon op hun beloop gaan?
Tiago: Ik probeer de dingen te laten komen zoals ze komen. We hebben ons hart in deze film gestoken en ik ben erg trots op wat we hebben bereikt. Maar ik heb geen controle over wat er gebeurt en ik probeer er niet te lang bij stil te staan. Laat maar komen!

Custom is een opmerkelijke film. Je zult ongetwijfeld wel kritiek krijgen omdat het een film is met een ongewoon onderwerp, tenminste in 2024 toch. Trek je je dat aan?
Tiago: Bedankt voor de vriendelijke woorden. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik me geen zorgen maakte over de ontvangst van de film voordat hij de wereld in ging. Maar ik ben verrast door het aantal mensen dat zich verbonden voelt met de film en geïnteresseerd lijkt te zijn in de thema’s en de vragen die we in Custom aan de orde hebben gesteld. Ik vind het niet erg als mensen er zich niet mee verbonden voelen. Ik heb het gevoel dat dit een film is voor een heel specifiek publiek. Uiteindelijk ben ik gewoon blij dat we iets hebben gemaakt dat interessante discussies en uiteenlopende meningen oproept.

ABIGAL HARDINGHAM in CUSTOM (c) Tiago Teixeira
ABIGAL HARDINGHAM in CUSTOM (c) Tiago Teixeira

Wat opvalt aan Custom is dat je ziet dat dit een film is die met een laag budget is opgenomen, maar tegelijkertijd zie je ook dat je alles uit je budget duwt?
Tiago: We hebben Custom opgenomen met zo’n laag budget omdat we moe werden van het aanvragen van subsidies en het zoeken naar financiers. En het onderwerp maakte dit erg lastig. Het begon te voelen alsof we toestemming vroegen om onze film te maken. Dus in plaats van te wachten, pasten we het verhaal aan aan de middelen die we hadden om het op te nemen en probeerden we het beste te halen uit onze fantastische cast en crew. We speelden in op hun sterke punten en probeerden het verhaal zo beknopt mogelijk te vertellen, terwijl we toch een aantal decorstukken en beelden wilden behouden die we wilden creëren.

Naast het onderwerp is de film ook uniek qua stijl. Het is avant-gardistisch en komt dicht in de buurt van wat Derek Jarman deed. Ben je het hiermee eens?
Tiago: Dat is een groot compliment, dank je. We hebben gekeken naar het werk van verschillende videokunstenaars die dicht in de buurt komen van de esthetiek die we zochten. Philipp Morozov (onze cinematograaf) en ik zijn grote fans van Philippe Grandrieux en zijn films waren een enorme inspiratie voor onze decorstukken. Maar we wilden geen pastiche maken, wel iets dat dicht bij ons verhaal en onze stijl aanvoelde en dat voortborduurde op de thema’s van het script.

Niet onbelangrijk zijn ook de acteurs. Was het moeilijk om Abigail Hardingham en Rowan Polonsk te overtuigen om deze nogal moeilijke rollen te spelen?
Tiago: Ik ben Abi en Rowan en Brad en Sam enorm dankbaar. Abi vond ons project online en ze deden niet alleen mee als coproducent maar ook als geassocieerd producent. Ze zijn uitzonderlijk getalenteerd en bereid om risico’s te nemen met een debuterende regisseur in een low-budget film over lastige onderwerpen en een aantal uitdagende scènes. Ze hebben het project echt omarmd en ik zou niet trotser op ze kunnen zijn.

ROWAN POLONSKI in CUSTOM (c) Tiago Teixeira
ROWAN POLONSKI in CUSTOM (c) Tiago Teixeira

Custom is een film die voor- en tegenstanders zal hebben. Vooral in tijden waarin het publiek blij is met saaie Netflix-films. Hoe ga je daarmee om?
Tiago: Ik denk dat er overal een overvloed is aan veilig seksloos entertainment, dus als iedereen aanstoot neemt aan seks en geweld, wijs ik ze graag naar de dichtstbijzijnde streamingdienst. Seks is een vitaal onderdeel van de menselijke ervaring en ik heb deze Victoriaanse visie op seks, die het afgelopen decennium is ontstaan, nooit kunnen begrijpen. Het is ook geen erg positieve film, verstoken van enige aspirationele boodschap of makkelijk te verteren uitspraken. De werkelijkheid is rommelig. Seks is rommelig. Films hebben het recht om ook rommelig te zijn.

Hoe zijn de reacties op de film tot nu toe?
Tiago: We probeerden het niet iedereen naar de zin te maken en ik denk dat we daarin geslaagd zijn. Maar sommige mensen kunnen zich er echt in vinden en begrijpen echt waar we voor gaan, en dat is altijd een zegen. Ik heb geen problemen met mensen die de film niet leuk of problematisch vinden. Zo denk ik ook over veel films. Iedereen heeft het recht om zich beledigd of afgewezen te voelen door iets wat hij of zij kiest.

Binnenkort wordt Custom in België vertoond op Razor Reel. Waar denk je aan als we het over België hebben?
Tiago: Ik vind het geweldig om naar Razor Reel te gaan en terug te keren naar België. Ik hou van België en heb altijd gedacht dat dit een geweldige plek zou zijn om er de film te vertonen. Het deelt een sfeer – het is moeilijk uit te leggen – maar het voelt gewoon als een natuurlijke plek om er onze film te bekijken.

Kun je in een paar zinnen samenvatten waarom mensen Custom zouden moeten zien?
Tiago: Custom is een film over verlangen, seks en de moeite die je doet om je creatieve doel te bereiken. Het is een sexy film, een enge film en toont een liefdesverhaal met gebreken. We hopen dat je iets interessants overhoudt om over na te denken nadat je de bioscoop hebt verlaten.

ENGLISH VERSION

Custom is your debut. I assume you’re pretty nervous to see how everything turns out or do you just let things come as they are?
Tiago: I try to let things come as they are. We poured our hearts into this film, and I’m very proud of what we achieved. But I can’t control what will happen, and I try not to dwell on it. Just bring it on!

Custom is a remarkable film. You will undoubtedly be criticized because it’s a film that has an unusual subject, at least in 2024. Do you care about that?
Tiago: Thank you for the kind words. I would be lying if I said I wasn’t worried about the film reception before it was out there in the world. But I’ve been surprised by the number of people who connected to it and seem to be interested in the themes and questions we raised in Custom. I don’t mind people that don’t connect. I feel like this is a film for some very specific audience. At the end of the day, I’m just pleased we created something that could raise some interesting discussions and diverging opinions.

What’s remarkable about Custom is that you see that this is a film that was shot on a low budget, but at the same time you also see that you push everything out of your budget?
Tiago: We shot Custom in such a low budget because we got tired of applying for grants and looking for financiers. And the subject matter made this very tricky. It started to feel that we were asking for permission to make our film. So, instead of waiting, we adapted the story to fit the means we had to shoot it and tried to make the most of our fantastic cast and crew, playing on their strengths and trying to tell the story most succinctly while still keeping some set pieces and images that we wanted to create.

Besides the subject, the film is also unique in style. At time it is avant-garde and close to what Derek Jarman did. Agree with this?
Tiago: That’s a great compliment, thank you. We looked at the work of several video artists close to the aesthetic we were looking for. Philipp Morozov (our cinematographer) and I are great fans of Philippe Grandrieux, and his films were a huge inspiration for our set pieces. But we didn’t want to create a pastiche, but something that felt close to our story and style and expanded on the script’s themes.

Not unimportant are the actors as well. Was it difficult to convince Abigail Hardingham and Rowan Polonsk to play this rather difficult role?
Tiago: I’m profoundly grateful for Abi and Rowan and Brad and Sam. Everyone was so committed to a project that it might have scared off many performers. Abi found our project online, and they joined not only as a co-protagonist but as an associated producer. They are exceptionally talented and willing to take risks on a debuting director in a low-budget film about tricky subjects and several challenging scenes. They really embraced the project, and I couldn’t be prouder of them.

Custom is a film that will have supporters and detractors. Especially in times when audiences are pleased with dull Netflix movies. How do you cope with that?
Tiago: I think there’s an abundance of safe sexless entertainment everywhere, so if everyone is offended by sex and violence, I would be happy to point them to the nearest corporate streaming service. Sex is a vital part of the human experience, and I could never understand this resurging Victorian view on the matter that has arisen in the last decade. It’s also not a very positive film, devoid of any aspirational message or easy-to-digest statements. Reality is messy. Sex is messy. Films have the right to be messy as well.

How have the reactions to the film been so far?
Tiago: We weren’t trying to please everyone, and I think we succeeded in that. But some people really connect to it and truly understand what we are going for, and this is always a blessing. I am okay with people who don’t enjoy the film or find it problematic. I feel the same about a lot of films as well. Everyone is entitled to be offended or repulsed by anything they choose.

Soon Custom will be screened on Razor Reel in Belgium. What do you think of when we talk about Belgium?
Tiago: I’m excited about going to Razor Reel and returning to Belgium. I love Belgium and always thought this would be a great place to screen the film. It shares a vibe—it’s hard to explain—but it just feels like a natural place to watch something like our film. And I say that in the best way possible.

Can you summarize in a few sentences why people should see Custom?
Tiago: Custom is a film about desire, sex, and the lengths you will go to achieve your creative potential. It’s a sexy film, a scary film, and a flawed love story. We hope it will leave you with something interesting to think about after you leave the cinema.

Related posts