Gitte Vandeneede studeerde in 2024 af als Master in de Filmstudies en Visuele Cultuur aan de Universiteit van Antwerpen. Met een grote voorliefde voor animatie schreef ze er haar thesis over de narratologische evolutie bij Pixar Animation Studios van 1995 tot 2024. Het is dan ook geen verrassing dat er hier en daar een animatieparel in haar filmtips geslopen is.
Ondertussen bouwt ze Atelier Connecté uit – haar eigen bedrijf, gespecialiseerd in hedendaagse social media content voor voornamelijk filmdistributeurs en productiehuizen.
Meestal dartelt ze wel ergens rond op een filmfestival of avant-première mét iPhone in de aanslag om snappy content vast te leggen of de laatste virale reel te monteren. En als ze niet met film en storytelling bezig is, vind je haar waarschijnlijk in een of andere tweedehandswinkel of op een rommelmarkt bij ochtendgloren.
L’Amour Ouf (Gilles Lellouche – 2024)
Gooi de mooiste vrouw van gans Europa, regie door Gilles Lellouche en gewoon een steengoed liefdesverhaal samen, overgiet met perfect getimede en nostalgische soundtracks van The Cure en Prince en je bekomt het heerlijke L’Amour Ouf (2024). Jackie en Clotaire worden verliefd in de jaren ’80, maar hun relatie is gedoemd wanneer hij in foute milieus terechtkomt en in de gevangenis belandt. Wanneer hij die gevangenis jaren later verlaat, gaat hij meteen weer op zoek naar haar.
Companion (Drew Hancock – 2025)
“There’ve been two moments in my life when I was happiest. The first was the day I met Josh and the second the day I killed him.” 2025 is al een fantastisch horrorjaar gebleken en Companion doet dat statement eer aan. Iris (Sophie Thatcher) is een droid – of ja, we moeten er geen doekjes om winden: ze is een sex bot – ingehuurd door Josh. Wanneer Iris zich tijdens een weekendje weg bewust wordt van haar artificialiteit, ontpopt deze sociale satire zich tot een bloederig, maar met humor doorspekt kat-en-muisspel.
Red De Jungle / Sauvages (Claude Barras – 2024)
Wat een ontzettende bewondering heb ik voor de kunst van het stop-motion animeren. Daarom verdient deze zeker een plekje in mijn top vijf. Sauvages, ofwel Red De Jungle, is een animatielangspeler van Claude Barras, na zijn Ma Vie De Courgette (2016).
Kéria is een meid die een orang-oetanbaby opvangt, nadat zijn moeder gedood wordt tijdens de boskap in Borneo. Zo ontdekt ze, lang nadat haar moeder overleed, dat haar familie een leven leidt in de jungle en gaat ze op zoek naar haar roots. In die zoektocht botst ze op de wrede realiteit van de vernietiging van de natuur en daarbij de bedreiging van de inheemse cultuur.
Dit ecologische manifest barst van de artistieke charme en ambacht.
Goodbye Julia (Mohamed Kordofani – 2023)
Ik maakte voor het eerst kennis met Goodbye Julia (2023) op het MOOOV-filmfestival in Turnhout en de film heeft me sindsdien niet meer losgelaten. Noord- en Zuid-Soedan liggen in de clinch anno 2005. Tijdens oproer veroorzaakt de Noord-Soedanese Mona, al dan niet met opzet, de dood van een Zuid-Soedanese man. Uit ondraaglijk schuldgevoel neemt ze de weduwe van het slachtoffer, Julia, aan als huishoudhulp om haar financieel te kunnen ondersteunen. Mona en Julia ontwikkelen een vriendschap, gebaseerd op leugens en geheimen. Deze film – waar ik het zeker niet droog bij hield – won dan ook niet voor niets de Prix de la Liberté op Cannes.
Turning Red (Domee Shi – 2022)
Aha! Ik zei het al, hè. Onmogelijk kan ik vijf filmtips meedelen, zonder dat er een Pixar door de mazen van het net glipt. En laat dat dan het geflopte Turning Red (2022) zijn – wat ik duidelijk ten zeerste betreur. Na haar met Oscar bekroonde kortfilm Bao (2018) regisseert Domee Shi haar langspeeldebuut voor de animatiestudio, die het niet in de zalen uitbrengt, maar meteen richting Disney+ stuurt. Enter: flop. En da’s jammer, want de film heeft een ge-wel-dig-e premisse. Anno 2002 woont Mei-Lin Lee (13) met haar ouders in Toronto waar ze samen een Chinese tempel uitbaten voor toeristen. MeiMei is een strever op school, heeft een hechte vriendengroep en is superfan van de boyband 4-Town. En alsof de puberteit al niet moeilijk genoeg is, heerst er een vloek over haar familie, waardoor ze in een grote rode panda verandert, wanneer haar emoties haar net even te veel worden.