De in 1945 in Wilrijk geboren Patrick Conrad is een Vlaams dichter, auteur van ontelbare dichtbundels – hij was trouwens met Nic van Bruggen medestichter van het Antwerpse dichtersgenootschap Pink Poets (1972-1982) – en een TGV aan (misdaad)romans. Zijn werk werd vertaald naar onder meer het Engels en het Duits.
Zo kreeg hij onder meer de Arkprijs voor het Vrije Woord, de Diamanten Kogel (de beste thriller van België en Nederland) voor Starr en de Knack Hercule Poirot-prijs (Beste Vlaamse Thriller voor Moçoa). Patrick is ook een heel bekend beeldend kunstenaar met een rits aan tentoonstellingen in zijn rijkelijk portfolio. Hij is tevens een gerenommeerde scenarist en meermaals gelauwerde televisie- en filmregisseur.
Bekende films van zijn hand zijn o.a. Slachtvee, Mascara, Parlez-moi d’Amour (Oecumenische Prijs, Festival van Nyon-Zwitserland) en Permeke (goed voor de Prix Femina en de UFK-Cavens-prijs voor Beste Belgische Film van 1985). Patrick Conrad woonde dertig jaar afwisselend in Brazilië en (vooral) in Zuid-Frankrijk en keerde in 2020 terug naar zijn geliefde geboortestad Antwerpen waar hij nu nog altijd bijzonder actief werkzaam is. Hier is Patrick’s keuze.
Patrick: “Er zijn zoveel verborgen en vergeten filmparels dat het een moeilijke opdracht is om er maar vijf uit te kiezen. Maar goed, we spelen het spel. Naast zowat alle films van Joseph Losey, selecteer ik de volgende vijf films”
DER BLAUE ENGEL
(Josef von Sternberg, 1930) Voor de onwrikbare, noodlottige liefde van professor Unrat voor Marlène. En de verliefde camera van Von Sternberg.
KING KONG (M.C. Cooper & E.B. Schoedsack, 1933)
Voor de manier waarop Fay Wray zich door Kong laat uitkleden. Voor mij de mooiste film uit de filmgeschiedenis.
THE DAY OF THE LOCUST (John Schlesinger, 1975)
De ultieme film over Hollywood Babylon.
CONVERSATION PIECE (Luchino Visconti, 1974)
Voor de personages, het scenario, de sfeer en de regie van De Meester. En het trio Lancaster/Mangano/Berger.
MASCARA (Patrick Conrad, 1986)
Omdat de film nu wereldwijd als cultfilm in alle universiteiten behandeld wordt, maar in België nog steeds geen dvd waard is.