Subscribe Now
Trending News

Blog Post

JIMMY’S HALL
JIMMY'S HALL (c) The Movie Database (TMDB)
Flashback

JIMMY’S HALL 


De Britse filmregisseur Ken Loach heeft een stevige reputatie als gemotiveerd uithangbord van het sociaal realisme en rode vaandeldrager van de Britse arbeidersklasse. Als actief  ‘filminstituut’ kreeg hij op het Filmfestival van Berlijn dan ook de Gouden Erebeer voor zijn indrukwekkend filmoeuvre. In Jimmy’s Hall keert Loach opnieuw terug naar het Ierland van de jaren 1930 voor een opwindend portret van James Gralton (1886 – 1945), een boerenzoon die zich profileerde als actievoerder voor de vrije meningsuiting van het toenmalig hard labeurende proletariaat.

Omdat hij op het platteland een cultuurhuis annex danszaal had opgericht waar men naast ritmische danspasjes ook zang-, boks- en kunstklassen kon volgen, Yeats’ poëzie kon declameren, maar vooral politieke voordrachten en meetings kon bijwonen, kreeg Gralton het zwaar aan de stok met de katholieke kerk. Uiteindelijk werd hij bestempeld als een gevaarlijke agitator en als enige Engelse activist in de geschiedenis werd hij in 1933 gedeporteerd naar de States. Door deze uitwijzing sukkelde de charismatische Gralton wat in de historische vergeethoek en vond Loach het hoog tijd om er hem weer – terecht overigens – uit te halen.

JIMMY'S HALL
JIMMY’S HALL (c) The Movie Database (TMDB)


Jimmy’s Hall is gebaseerd op een Donal O’Kelly’s toneelstuk dat in een (nogal sloganesk en moraliserend) plot is verwerkt door Paul Laverty, Loach’s vaste scenarist. De prent kan absoluut als ‘waardige’ opvolger worden beschouwd van The Wind That Shakes The Barley, de IRA-epic waarvoor Loach in 2006 de Gouden Palm kreeg. Het uitgangspunt van Jimmy’s Hall is eigenlijk de nieuwsgierigheid van Loach die wou weten hoe het ‘tien jaar later’ wasgesteld metdeidealistische onafhankelijkheidsdromen van de jongelui die zich met hun hart en ziel in de burgeroorlog wierpen van 1919-1922 en het centrale onderwerp vormde van The Wind That Shakes The Barley.

De technische en fotografische spitsheid, de gevatte ironie en het regie-meesterschap, zijn de meest opvallende kwaliteiten van deze soepel geritmeerde kostuumfilm met een hart op de juiste plaats. Ook de fijn genuanceerde acteerprestaties vanJim Norton als Father Sheridon en BarryWard als de Ierse communist verdienen een pluim.


GENRE: drama
JAAR: 2014
REGISSEUR: Ken Loach
CAST: Barry Ward, Francis Magee, Aileen Henry, Simone Kirby
LAND : Verenigd Koninkrijk

Related posts